RC | Neobvyklý typ - Tom Hanks

By Hanka the bookworm - 23:48:00


Neobvyklý typ je sbírkou sedmnácti různorodých povídek, které vzešly z pera jednoho z nejvýraznějších herců naší doby – držitele dvou Oscarů – Toma Hankse. Jednotlivé příběhy pokrývají širokou škálu témat, přesto je však řada věcí spojuje. Vedle velmi dobře vybudované kompozice, jsou to zejména líbivé charaktery, ke kterým je snadné přilnout, nádech starosvětskosti a v neposlední řadě Hanksova lehká ruka, což je prvek, jenž překvapí možná nejvíce. Tento slavný herec totiž skutečně psát umí!


Kniha zcela jistě upoutá pozornost právě díky zvučnému jménu autora. Myslím, že nebudu jediná, kdo se k pokusům slavných osobností cokoliv sepisovat, staví trochu odtažitě. Je docela logické, že se neubráníme jistým předsudkům. Kdo ví, jestli za tím stojí závist – „když už má dva Oscary, tak přece nemůže umět taky psát, ne?“ nebo nějaká předchozí zkušenost… To ať si posoudí každý sám, jasné ale je, že Tom těmto předsudkům vmetá do obličeje pořádnou facku.

V sedmnácti povídkách předvedl, že má skutečně široký záběr, a byť se od sebe většina příběhů tematicky liší, jak jen může, u všech se Vám bude zdát, že herec ví, o čem mluví. Vedle vzpomínek válečného hrdiny tu tak stojí třeba cestování časem, příběh otce a syna surfařů nebo bowlingový mistr, který si svou výjimečnost ani nepřipouští. Plnohodnotné povídky oddělují čtyři novinové sloupky a neschází ani jeden scénář. Jak už to tak u povídek bývá, některé Vás nadchnou více než jiné. Ačkoliv asi nejsou tím typem, na který byste si vzpomněli ještě za dlouhá léta, Tomu Hanksovi se velmi dobře daří vybudovat na malém prostoru kvalitně zpracovaný příběh, jenž má hlavu a patu. Jeho charaktery je navíc skutečně snadné si oblíbit a hodně oceňuji tu "obyčejnost" - povídky jsou komorní, chce se říct jednoduché (ale v dobrém slova smyslu), a přesto jaksi úderné – některé vedou k zamyšlení, jiné mírně pobaví, další zase rozesmutní. Docela těžko se mi o Neobvyklém typu píše, každopádně ve mně něco zanechal a možná úplně nejlepší je ten koncept, kdy autor psal každou z povídek na jiném psacím stroji. Psací stroje se pak více či méně vyskytují i v jednotlivých příbězích, a i originální název – Uncommon Type snad odkazuje k "psaní na stroji = typewriting".

Domnívám se, že tuto knihu muselo být kvůli polytematičnosti neskutečně těžké přeložit. Přední český překladatel – Vladimír Medek – se s tím ale popasoval se ctí, a byť se musím přiznat, že některé slovní obraty pro mě trochu drhly, smekám zejména za „povídky z běžného života“ (bez nějakých technických, sportovních, módních slangových výrazů), kterými jsem i díky zdařilému překladu doslova prolétla. Vyjádřit se musím také k obálce a celkovému vizuálu knihy, který se podle mě povedl naprosto báječně – duo Tomski & Polanski mě zkrátka baví!

Závěrem snad jen řeknu, že Neobvyklý typ je skutečně povedenou sbírkou povídek, která boří zavedený mýtus, že slavné jméno prodává balast. V tomto případě tomu tak vážně není. Pokud holdujete jednodušším starosvětským příběhům, bude pro Vás tím pravým. 4/5

Za poskytnutí této krásné, obyčejně neobyčejné knížky mockrát děkuji Daně z nakladatelství Domino. Můžete na ni mrknout tady.

Věřím, že většina z Vás Neobvyklý typ zaznamenala. Chystáte se na něj? Zaujal Vás? A četli jste už třeba někdy nějakou beletrii od slavné osobnosti, která byla zklamáním nebo naopak nečekaným trhákem? Dejte mi vědět 😊

Originální název: Uncommon Type: Some Stories (2017)
Překlad: Vladimír Medek
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2018
Počet stran: 416

  • Share:

You Might Also Like

8 komentářů

  1. Konečně ti můžu odpovědět kladně! Ano, na Neobvyklý typ se chystám. A když tak nad tím přemýšlím, možná bych si to přečetla i v originále, kdo ví, kolik slovních hříček člověku unikne, když čte překlad. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně, Vlasti, já myslím, že to není vůbec špatný nápad. Budu se těšit na tvůj názor, měj se moc krásně :)

      Vymazat
  2. Presne ako Vlasta, tak aj ja hovorím áno pre túto knihu! Neviem sa jej dočkať a hádam aj náš slovenský preklad prinesie zážitok čitateľovi, na to som taktiež veľmi zvedavá.
    Tvoja recenzia ma nalákala, no bodaj by nie, keď je opäť skvelá a ja len žasnem nad tým, ako dokážeš prekrásne zachytiť svoje pocity a dojmy z prečítaného titulu♥ Takže som zvedavá, ako Tom Hanks zaujme mňa :D
    Maj sa krásne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad ano, určitě dej vědět, koukala jsem, že máte taky povedenou obálku :)
      Moc moc děkuju za krásná slova chvály, Mony, víš, že od tebe si toho vždycky považuju <3
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Můj vztah k povídkám je velice vlažný, čtu je výjimečně, takže Toma Hankse zatím neplánuji. Nicméně je fajn, že jde o knihu povedenou, protože mám taky někdy pocit, že pokud je slavné jméno, má se zkusit všechno i za cenu propadáku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mívám s povídkami dost podobné, opravdu hodně mě dokázal zaujmout akorát King (a to zejména svými delšími povídkami, skoro až novelami - Čtyři roční doby), a pak se mi hodně líbila sbírka Co nám oheň vzal a starší povinnoškolní věci - Prima sezóna, Čapek, Neruda a tak. Hanks ale mile překvapil, je fakt, že už si detaily žádné z nich nevybavím, ale pohodový pocit ve mně pořád přetrvává :)
      Měj se krásně, Šari

      Vymazat
  4. Hani, Tvá recenze mě zaujala, takže připsáno na seznam. Obecně mám k povídkám také takový odměřený vztah a moc je nevyhledávám, ale nějak mám díky velké vytíženosti problém začíst se do románu, takže možná je načase odhodit zažité povídkové předsudky a pustit se dot toho :). Naposledy mě o kvalitě tohoto žánru přesvědčil Čapek, takže nemám proč váhat. Se psaním známých osobností obecně problém nemám, ba naopak jsem přesvědčená, že pokud to někdo dotáhne opravdu daleko, musí mít v sobě víc než pouhý talent. A mnoho slavných lidí je zároveň opravdu moudrých, pokorných a právě díky svému rozhledu a zkušenostem mohou nabídnout něco mimořádného. A jak jsem již řekla, z neznámého důvodu na mě právě TH působí jako velká osobnost, takže mu dám šanci. Díky za další skvěle napsanou recenzi. Mám moc ráda Tvůj blog a mám už několikrát ověřeno, že mohu věřit Tvému vkusu. Přeji krásné dny, Hani :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mcokrát děkuju, Zdeni, za pochvalu a hlavně za důvěru :) Já to mám s povídkami jako na houpačce, některé mě naprosto nadchnou a jiné zase vůbec. Obecně mám problém, že si pak málokdy z nějaké něco pamatuji a vybaví se mi maximálně atmosféra, kterou dílo mělo. U TH si ale některé příběhy skutečně pořád pamatuji, nejvíc se mi líbila asi úplně první povídka, a pak mi stále v hlavě leží ta z pláže, kde surfuje otec se synem. Vždycky jsem moc šťastná, když takhle ve mně nějaký příběh zůstane :)
      A co se týče psaní osobností - máš rozhodně zajímavý pohled na věc, nikdy jsem o tom takhle neuvažovala, ale hrozně se mi tvoje myšlenky líbí :)
      No, snad se Hanks zalíbí, budu zase ráda, když mi dáš pak vědět nebo sepíšeš recenzi na blog a ještě jednou moc děkuji :)
      PS: Mám pro tebe další čerstvý typ a to Sběratel sněhu, brzy se objeví i na blogu :)

      Vymazat