FILM | Dvakrát žraločí survival

By Hanka the bookworm - 9:00:00

Krásné dobré ráno, asi všichni máme nějakou tu quilty pleasure, co? Někdo musí sem tam přečíst nějakou úplně stupidní letní romanci, někdo do sebe občas naláduje celou tabulku čokolády, no a já? Já zkrátka čas od času dostanu chuť na "horor" se žraloky. Myslím, že existuje několik vysvětlení, proč mě zrovna tyto snímky tak lákají. Za prvé - odehrávají se v moři (kdo by to byl řekl), což je prostředí, které mě zároveň trochu fascinuje a zároveň trochu děsí. Několik let jsem se potápěla, což prohloubilo můj vztah k vodě obecně a při ponorech do hlubších vod (můj rekord je 50 m), jsem se nikdy tak docela neubránila pocitu, co bych jako teď dělala, kdyby se tu nějaký žralok objevil. Většina lidí mě ubezpečila, že bych byla ohromně nadšená, protože spatřit takového tvora v přirozeném prostředí, je skutečná vzácnost. Na jednu stranu mají pravdu, na stranu druhou, ačkoliv jsou to fascinující zvířata a hodně mě zajímají i z biologického úhlu pohledu (studuju zoologii), bližší setkání s nimi bych asi klidně oželela. No a za druhé - tyhle filmy jsou protkány napětím, které jako divák dokážu skousnout (na rozdíl od třeba takových klasických vyvražďovaček typu Texaský masakr motorovou pilou).


Během minulého týdne jsem zhlédla hned dva takové žraločí survivaly a byť nejsem dobrý filmový kritik, rozhodla jsem se Vám je představit a třeba Vás taky nalákat. Jedná se o Mělčiny (The Shallows, USA/Austrálie/Španělsko, 2016, 86 minut) a 47 metrů (47 Meters Down, Velká Británie, 2016, 87 minut).

Začneme Mělčinami. Mladá surfařka odjíždí na opuštěnou pláž, kterou kdysi navštívila její, dnes už mrtvá, maminka. Užívá si vln, sluníčka a mělké vody, dokud nepřijde útok. Od toho okamžiku začíná boj o holý život. Těžce zraněné se jí podaří dostat na jediný osamělý výčnělek uprostřed zátočiny, který má ovšem brzy pohltit příliv. Podaří se Nancy přelstít rozzuřeného tvora?
Do hlavní role byla obsazena krásná Blake Lively, jejíž herecký výkon podle mého dosahuje vysoké kvality. Celý film v podstatě stojí na ní, obsahuje minimum dialogů, a tak musela momentální emoce promítnout zejména do mimiky obličeje, což se jí daří na výbornou. Žralok samotný působí poměrně realisticky, a přestože se v takových hororech jen těžko vyvarovává scénám přes čáru, Mělčiny jsou (až na samotný závěr) docela vkusné. Rozhodně oceňuji, že už dnes žraloci nejsou prezentováni jako naprostá monstra bez mozku (jako tomu je třeba v případě Čelistí), naopak Mělčiny jasně objasňují, že se Nancy ocitla v nebezpečí jen proto, že vstoupila do žraločího teritoria. Kolem a kolem se jedná o fajn letní podívanou, protože záběry přírody a samotné zátočiny jsou dechberoucí a co si budem - na Blake se taky dívá moc hezky, bejt chlap, možná se na to někdy kouknu dokonce znovu.


Hlavními hrdinkami 47 metrů jsou dvě sestry, které se rozhodnou, užít si perfektní dovolenou v Mexiku, k níž patří i vzrušující potápění v kleci se žraloky bílými. Všechno jde skvěle až do okamžiku, kdy se přetrhne lano poutající klec k lodi a obě sestry padají do hloubky 47 metrů. Přítomnost žraloků není zdaleka jediným problémem, který mají. Nemohou se spojit s lodí a vzduch v potápěčských lahvích rychle dochází...
Režisér Johannes Roberts vsadil na dvě poměrně známá jména - Mandy Moore a Claire Holt. Oproti Mělčinám je film mnohem méně komorní a řekla bych, že méně kvalitně zpracovaný, na druhou stranu je situace, do které se sestry dostanou možná o něco autentičtější a film je celkově mnohem napínavější. Taky žraloci vypadají vážně jako živí. S čím jsem ovšem zápasila, je zvolená hloubka, potápěčky by totiž v takovém případě vydržely se standardní láhví pod vodou tak maximálně deset minut a to by se z klece nesměly vůbec hnout. Rozhodně by jim vzduch nevydržel na všechny úkony, které pod vodou prováděly a našly by se další detaily, které mi tak docela neseděly. Co ale musím pochválit, je samotný závěr, který je v rámci možností dost realistický a bohatě vyrovná všechny mezery, které předtím pocítíte.


Celkově si myslím, že pokud máte rádi tuto tematiku, oba snímky patří mezi to lepší ze žánru. Mně osobně se asi více líbily Mělčiny a to zejména pro opravdu překrásnou výpravu a skvělý herecký výkon Blake Lively. Znáte Vy některý z těchto snímků? Koukáte na podobné filmy? Máte pro mě třeba nějaké doporučení, co bych neměla vynechat? A jaká je Vaše quilty pleasure? Dejte mi vědět

  • Share:

You Might Also Like

10 komentářů

  1. Mělčiny byly super, celou dobu jsem skoro nedýchala. Na 47 metrů jsem koulala před pár dny a docela fajn kousek, neurazí, nenadchne, i když mě obě hrdinky rozčilovaly, ale ten konec, bomba.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
  2. tak zrovna Texasky masakr neni nic pro me, na takovy filmy nekoukam... :-)
    jinak diky za tipy, uz je mam na seznamu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já právě taky ne. Mám z nich husinu a hnusný pocit, protože si vždycky uvědomím, že po světě takoví šílenci skutečně chodí!
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Na Mělčiny jsem taky koukala loni v létě a souhlasím doslova se vším, co jsi napsala. Herečka se s tím poprala obstojně, záběry i efekty super - jen ten závěr moje nadšení trochu utlumil, protože to už bylo přece jen trošku přitažené za vlasy.
    Druhý snímek neznám, ale dost mě zaujal - i přes ty logické nedostatky. Člověk občas musí přivřít oko (a někdy i obě) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně souhlasím s názorem na Mělčiny, ten konec byl přes čáru, navíc další s filmů, který samozřejmě musí skončit tím, že ten žralok umře... Já díky závěru taky leccos těm 47 metrům odpustila :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  4. Já žraloky miluju (dokonce jsem je měla i u státnic), ale filmy s nimi moc ne :D Jako netvrdím, že jsem neviděla klasiku Čelisti, ale podobné "béčka" typu Žraločí tornádo a podobně mě akorát rozesmějí :D Ale každý má nějakou svou "úchylku", takže proti gustu... :-) Navíc co mám dítě, tak na filmy nemám vůbec čas :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se právě snažím vybírat i v tomhle trochu úchylném žánru snímky, které mají aspoň trochu hlavu a patu, takže do žraločího tornáda bych teda třeba taky nešla :D
      Měj se krásně

      Vymazat
  5. Docela jsi mě nalákala, Hani, asi se po filmech mrknu. Dlouho jsem nic podobného neviděla. Filmy podobné Texas. masakru taky rozhodně nevyhledávám. Měj se krásně, Hani :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě taky, ale sem tam je nějaké to napětí zapotřebí a tohle je pro mě tak akorát :)
      Měj se taky krásně, Šári

      Vymazat