RC | Osudy a běsy - Lauren Groff

By Hanka the bookworm - 12:04:00

Lotto a Mathilda. Mladí, krásní, beznadějně zamilovaní. Své manželství započali ve dvaadvaceti letech. A my jejich osud sledujeme po další dvě dekády a pomalu zjišťujeme, že i tento na první pohled harmonický a dokonalý pár má své trhliny a problémy možná hlubší, než by se mohlo zdát. Protože každý má ve skříni schované kostlivce…


Kniha Osudy a běsy zaujme nejen svou anotací, ale také překrásnou obálkou, na které si dali lidé od Domina opět záležet. Když jsem měla možnost vybrat si další knihu k recenzi, po doporučení padla volba právě na tuto a upřímně musím říct, že to byl neskutečný literární zážitek, který posune každého (nejen mě) o velký čtenářský skok kupředu.

Lauren Groffová vystavěla celý svůj příběh v podstatě pouze na dvou hlavních hrdinech. Figurky procházející jejich životem jsou nesmírně důležité, nicméně prim zkrátka hraje Lotto a Mathilda. Každému z nich věnovala autorka zhruba polovinu knihy, a tak se na svět nejdříve díváme Lottovýma očima, abychom se následně na uplynulou dobu podívali z pohledu Mathildy. A přestože se v žádném případně nejedná o thriller, jistý pocit mrazení a hlavně chuť otáčet stránky budete mít při čtení neustále.

Osudy…Lotto je zvláštní typ postavy. Při čtení první části mi na mysli neustále vyvstávalo jméno Johna Irvinga. Lotto je trochu jako Garp. Takový vnitřně rozervaný umělec, svádějící souboj sám se sebou. Je přemýšlivý, poetický, náročný, nicméně navenek velice sebevědomý. A přesně takové bylo i čtení první části knihy.
Běsy…Mathilda je famózní. Jedna z nejlépe napsaných postav, s jakou jsem se kdy setkala. Při čtení této části mi zase naskočila Zmizelá. A opravdu – Mathilda je trochu jako Amy. Je tak surová, člověčí, umí se skvěle ovládat. Je vlastně mnohem lepší herečkou než Lotto. Miluje, ale má postranní úmysly. Spíš než sama se sebou bojuje s celým světem. Pro mě se skutečně stala Postavou s velkým P. Při čtení druhé části se děj výrazně zrychlí, zchladne, dostává jasnější obrysy.
Jak už jsem psala, i vedlejší hrdinové mají v knize své místo. Chollie, Lottova matka Aurélie, Ariel i Rachel – bez těch všech by se vztah tohoto manželského páru rozhodně nevyvíjel tak, jak se vyvíjel, protože každé jejich rozhodnutí, každý drobný akt byl (ať už vědomě či nevědomě) odpovědí na minulost ovlivněnou právě těmito lidmi.


Před čím smekám deset tisíc pomyslných klobouků, je autorčin styl. Se slovy si pohrává s opravdovou lehkostí a bravurou. Ta nenucenost, se kterou přešla z onoho poetického „Lottova“ stylu do toho chladného, svižného „Mathildina“, mě nepřestává udivovat. Ona opravdu dokázala povýšit „odpočinkový žánr“ na úplně jiný level. Abstrakci střídá opravdovost a právě pro tuhle mnohovrstevnatost (a to nejen ve vypravěčském stylu, ale i v příběhu jako takovém), není podle mého možné knihu vstřebat na jedno přečtení. Osudy a běsy si opravdu zaslouží víc, zaslouží si být čtené stále a stále dokola, aby čtenář dokázal patřičně nasáknout tím příběhem a slovy, se kterými to Groffová umí jako málokdo.

Já osobně jsem z knihy nadšená. Je jedinečná. Silná. Těžká. Pro náročného čtenáře. A přesto krásná. Pokud nebudete líní věnovat jí svůj čas, odmění se Vám tím, že Vás změní nebo minimálně donutí přemýšlet. Osudy a běsy jsou jednou z nejlepších knih, co jsem kdy četla. Máte-li rádi opravdové příběhy, které Vás posunou, libujete-li si například ve stylu Johna Irvinga či chcete nadstavbu Zmizelé, tahle kniha je přesně pro Vás. Jen Vás prosím, téhle věnujte všechnu svou pozornost, zaslouží si to. Já se k ní budu dozajista vracet, vlastně bych to nejraději udělala teď hned. Hodnotím 5/5!

Za poskytnutí recenzního výtisku, posunutí mých čtenářských limitů a za celkově tu nejlepší spolupráci, jakou bych si mohla přát, děkuji skvělému týmu nakladatelství Domino, především pak Daně Konvičkové. Vážně si toho vážím!


Zaujaly Vás Osudy a běsy? Taky si tak libujete v těžkém, a přesto úchvatném stylu, kterým se může pyšnit skutečně jen hrstka spisovatelů? A nečetli jste náhodou od autorky Příšery templetonské? Na ty si já rozhodně brousím zuby! Děkuju Vám za všechny komentáře, které mi tu zanecháte nebo třeba i jen za Váš čas, který strávíte u mých příspěvků. Mám Vás ráda ♥

Originální název: Fates anf Furies
Překlad: Petra Babuláková-Jelínková
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2016
Počet stran: 448

  • Share:

You Might Also Like

25 komentářů

  1. To je prekrásna recenzia♥^.^♥ Na túto knihu som čítala ako prvú recenziu u Kristýnky a ako tak vidím, obe ste z nej totálne nadšené :D Páni, to musí byť čitateľský zážitok, znie to úžasne...Určite, na 100%, sa ku mne táto kniha dostane, no zatiaľ sama neviem, po akej knihe siahnuť skôr, už ich mám tak veľa na zozname :D No napísala si to krásne, aj fotky sa mi veľmi páčia a popravde, nalákala si ma, a to poriadne ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mony, moc děkuji. Ano, s Týnou to myslím cítíme stejně a určitě můžu mluvit za obě, když řeknu, že tě rády přizveme do party nadšenců této knihy :)
      Budu se moc těšit na tvou recenzi, až se do knihy jednou pustíš. Rozhodně si to nenech ujít.
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. Nádherná recenze famózní knihy. Souhlasím s každým písmenkem! ♥ A také se nemohu dočkat, až se ke knize vrátím. Tak nějak tuším, že to celé uvidím zase trochu jinak...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, já jsem si jistá, že už teď bych v ní našla zas něco nového. Mockrát děkuju za pochvalu a měj se krásně, Kristýnko :)

      Vymazat
  3. A na Příšery templetonské se chystáme společně! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Hrozne ses zlepsila v recenzích a fotkx jsou take krásné!!
    Moc se mi to cele libi :)
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katy, mockrát děkuju, opravdu si toho cením :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  5. Na tuhle knížku jsem narazila minulý týden v knihkupectví - ale vůbec jsme netušila, že je to něco v tomhle stylu. Já osobně tento žánr příliš nevyhledávám, ale hodně mě zaujala propracovanost postav a popisované "pohrávání se slovy" - myslím, že by se o tomhle kousku dalo do budoucna vcelku solidně uvažovat jako o dárku :)

    Lory Humble × TICHÝ ODPOR

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lory, to určitě. Je to skutečně výjimečná kniha a žánr dost nedefinovatelný. Je to plné záhad, tajemství, dopadů minulosti, malinko trillerové. Vůbec nevím, jak bych to popsala nebo kam bych knihu zaškatulkovala, nicméně je to zkrátka Paní kniha, takže ať už pro tebe či pro někoho z rodiny - rozhodně dobrá volba!
      Měj se krásně :)

      Vymazat
  6. Zaujala mě především ta zmínka ohledně autorčina stylu. Způsob vyprávění příběhu, autorův rukopis, potažmo překlad, tvoří jednu z nejdůležitějších věcí, kterou na knize vnímám a hodnotím. Takže jsi mě navnadila ať tak či onak. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to přesně stejně jako ty. Opravdu - styl je jednou z nejzásadnější věcí. I špatný příběh se může rázem stát lepším, pokud autor umí dobře psát a platí to samozřejmě i naopak :)
      Budu se těšit, jestli se do knihy někdy pustíš, určitě by ti neměla utéct :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  7. Na knihu už jsem si počíhala, balíček mi leží doma, zítra se pustím do rozbalování! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá, jak se ti kniha zalíbí. Je výjimečná, jen se připrav, že se budeš muset pekelně soustředit, je to těžká kniha :)
      Měj se krásně, Magdi

      Vymazat
  8. Wow, to zní dost dobře, když to s Haňulí takhle zamává. Píšu si:-) co se tyče pojetí recenze - nestíhám sledovat všechno, ale tohle se ti fakt povedlo. Domino má štěstí;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petí, moc moc děkuju. Tahle tě určitě taky dostane, už proto, že se ti líbí i Irving i Zmizelá :)

      Vymazat
  9. Perfektní recenze a knihu píšu na seznam. Vážně mě zaujala a už teď se těším na osudy hlavních postav a změnu stylu z Lotta na Mathildu, jak píšeš :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Ivet, opravdu moc doufám, že si to užiješ tak jako já :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  10. Páni, páni, páni!

    Takhle nadšená recenze už mi sama o sobě dává chuť si knížku pořídit. Zní to opravdu skvěle. Přihodím knížku na seznam a až dočtu ty svoje resty, mrknu se po ní.

    Recenze i fotky jsou jako vždy naprosto geniální. Nemám slov. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kačí, mockrát děkuji, určitě je to něco, co by ti nemělo uniknout :)

      Vymazat
  11. Zní to vážně skvěle, dlouho mě kniha nelákala, ale teď na ni čtu samé kladné recenze a tak vážně uvažuji, že nakonec si ji také přečtu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kate, určitě jí dej šanci. Je to skutečně výjimečné dílo, jen jak říkám, je třeba knize opravdu věnovat čas a pozornost :)

      Vymazat
  12. Ell: O knize jsem zatím neslyšela, protože poslední dobou flákám hledání nových a zajímavých knih, ale vážně vypadá zajímavě. Samotný příběh zní skvěle a ta obálka - panebože! A ve spojení tvých fotografických schopností je to ještě lepší. Tím, jak jsi popisovala knihu, jsi mě donutila trochu přemýšlet nad úchvatnou knihou Až vyprší čas, která třeba zase mě posunula dál. Takže pokud jsi ji nečetla, rozhodně doporučuju (na blogu je i recenze, ale pššt :D)
    Krásná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju za pochvalu a jak říkám, knihu vážně doporučuju! Zároveň moc díky za tip na další kousek, o kterém jsem nikdy neslyšela, určitě se po knížce budu muset mrknout a jdu si přečíst recenzi :)
      Měj se parádně

      Vymazat
  13. O knize už jsem hodně slyšela a mám ji také na seznamu k přečtení :)

    OdpovědětVymazat