AUDIOKNIHA | Co mě naučil tučňák - Tom Michell

By Hanka the bookworm - 9:17:00

Tomu Michellovi bylo dvacet let, když se rozhodl vydat do Jižní Ameriky za dobrodružstvím. Stane se učitelem na prestižní internátní škole pro chlapce v Argentině, jenže na výletě do Uruguaye najde polomrtvého tučňáka, který se stal obětí ropné katastrofy a jako jediný mezi svými soukmenovci přežil. Tomovi se ptáka zželí a rozhodne se ho zachránit. To ještě ale netuší, že mu Juan Salvador (jak tučňáka pojmenuje) naprosto obrátí život vzhůru nohama. Nejprve ho musí dostat přes hranice zpátky do školy, protože ho ten opeřenec zkrátka odmítá opustit, aby se Juan následně stal miláčkem studentů, paní domácí a ostatně všech, kteří s ním přijdou do styku.


Mám slabost pro knihy, kde hlavní hrdinové popisují svůj vztah ke zvířecím mazlíčkům. A vzhledem k tomu, že tučňák je opravdu netradiční zvířecí mazlíček, mi nemohla uniknout ani kniha Co mě naučil tučňák. Když jsem navíc zjistila, že ji namluvil můj oblíbený Kryštof Hádek a měla jsem možnost ji na audiolibrixu získat zadarmo, nebylo už déle o čem váhat!

Příběh o kamarádství mladého učitele a magellanského tučňáka je skutečně půvabný. Lepší slovo bych nenašla. Je protkán vtipem, pokorou a láskou. Má v sobě také nenásilné poselství. Vždyť už samotné Juanovo jméno je krásnou slovní hříčkou: Salvador / Salvado – „zachránce“; „zachráněný“. Jedná se o knihu nenáročnou a pohodovou, určitě neočekávejte žádná velká dramata či napětí, přestože děj je zasazen do poměrně bouřlivé po peronistické doby, která zamávala celou Argentinou a dozvuky vlády Juana Peróna jsou v díle více než patrné. Co mě naučil tučňák rovněž osvěží paměť v oblasti zeměpisu, protože reálie jsou popsány skvěle, skoro máte chuť do Jižní Ameriky vyrazit (nebo případně alespoň jezdit prstem po mapě a sledovat, kde že se to Tom zrovna nachází).


Kniha je psána ich formou z pohledu Toma, který působí jako fajn chlapík. Umí naslouchat (nejen tučňákovi), ale především svým studentům. Měla jsem z něj pocit, že chce v každém nalézt to dobré. Ztělesňuje podle mého všechny pozitivní vlastnosti a byl mi po celou dobu velice sympatický. Juana Salvada si nelze nezamilovat. Je to rozhodně osobnost. Tom ho popisuje jako vychytralého, vtipného společníka a moc se mi líbily pasáže, kdy „mluvil sám Juan“. Úplně jsem to viděla v živých barvách, jak si říká: „Tak jo, sundej ze mě tu špínu“ nebo „dej sem ty ryby, mám hlad.“

Po literární stránce se nejedná o to nejhodnotnější dílo na světě. Při čtení máte spíše pocit, jako kdyby to Tom prostě vykládal jen tak mezi řečí u čaje. Nezaobírá se zdlouhavými popisy, nepřikrášluje metaforami, mluví přímo a k věci. Dalo by se říci, že tak nějak stroze vypráví obyčejný příběh o neobyčejném přátelství.

Dobrou volbou je v tomto případě audiokniha. Kryštof Hádek jako by byl pro tuhle postavu stvořen. Jeho klidný, vyrovnaný hlas se mi na Toma perfektně hodil. Tučňáka zvládl zaimitovat také na výbornou. Znovu se mi zkrátka potvrdilo, že je to nejen skvělý herec, ale i vynikající dabér. Doufám, že toho do budoucna namluví více.


Celkově jsem si knihu královsky užila. Je milá, oddechová, ale přesto silná. Je pokorná, láskyplná a upřímná. Konec samozřejmě dojme, což se dá očekávat a myslím, že nejeden čtenář by po přečtení chtěl mít doma aspoň na chvilku také takového výjimečného společníka. Co mě naučil tučňák potěší všechny empatické čtenáře, kteří mají rádi zvířata a skutečné příběhy. Doporučuji ji bez výhrad mužům i ženám, ideálně v audio podobě. Jen díky nižší literární kvalitě hodnotím 4/5, ale kniha je bezpochyby tím pravým pro zlepšení dne!

Jaký je Váš názor na toto dílo? Četli jste, chystáte se, zaujala Vás kniha? A co obecně příběhy se zvířecími hlavními hrdiny? Mně kniha tak trochu připomněla Marley a já, tak pokud jste četli/viděli, asi si dovede představit, o čem mluvím. Na Vaše komentáře se jako vždy už teď moc těším! ♥

Vydavatel: OneHotBook
Interpret: Kryštof Hádek
Délka: 6:33 h

  • Share:

You Might Also Like

6 komentářů

  1. Já bych řvala jako blbec, tohle budu muset vynechat, přestože věřím, že je to kouzelný příběh... Ale podívám se, co všechno namluvil Kryštof Hádek, jeho přednes by mě asi dost bavil. Měj se krásně, Hani! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristý, neboj, s tím Marleym jsem to možná trochu přepískla. U téhle jsem nebrečela a to je co říct, řvu u všeho. Určitě bys to dala, nebo prostě vynechej konec :D
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. tak o tomto som už počula z viacerých zdrojov a asi sa na ňu nechám nahovoriť. dokonca niekedy rada čítam aj knižky, ktoré sú písané jednoduchším jazykom, lebo aj tak sa dajú vyjadriť pekné myšlienky a príbehy :)

    www.petitejardin.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím a určitě se po knize mrkni. Přesně, jak píšeš, i když je psána jednoduchým stylem, má hlubokou myšlenku a jedná se o hodnotný příběh :)
      Děkuji za komentář a přeju krásný večer :)

      Vymazat
  3. Zbožňujem knihy, kde má svoju úlohu aj zvierací maznáčik ^.^ A presne táto ma veľmi zaujala a chcela som ju kúpiť sestre na Vianoce, no nakoniec som zvolila inú stratégiu a knihu si kúpim niekedy pre seba ja sama :D A musím napísať, že táto recenzia je vážne nádherná♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mony, mockrát děkuju a opravdu doufám, že si knížku pořídíš a bude se ti líbit tolik jako mně :)
      Měj se krásně a veselé vánoce!

      Vymazat