RC | Vdova - Fiona Barton

By Hanka the bookworm - 17:15:00

Originální název: The Widow
Překlad: Michael Havlen
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2016
Počet stran: 376

Glen Taylor údajně spáchal hrůzný čin – unesl malou holčičku. Vina mu však nebyla nikdy prokázána, a proto zůstává na svobodě. Jean Taylorová, jeho žena, je mu neochvějnou oporou i v těch nejhorších časech a skálopevně věří v jeho nevinu. Pak ale Glen umírá. Jaké to bylo žít po boku monstra? Vyplují na povrch všechna ta léty střežená tajemství? Kde je pravda? Po odpovědích na tyto otázky pase zejména ambiciózní reportérka Kate, pro kterou by rozhovor s vdovou znamenal vrchol kariéry. Neméně se pak o Jean zajímá inspektor Sparkes, který byl od začátku přesvědčen o Glenově vině, ale nikdy mu ji neprokázal… Promluví vdova nakonec?

Vím, že už to opakuji po několikáté, nicméně ediční plán Domina na tento podzim a zimu je opravdu narvaný k prasknutí. Když jsem tedy měla možnost vybrat si některou z knih k recenzi, volba nebyla vůbec jednoduchá. Vdova mě ale tak moc zaujala svým neotřelým námětem a minimalistickou, přesto však značně depresivní obálkou, že má volba padla právě na ni a řeknu Vám, lépe jsem si snad ani vybrat nemohla.


Fiona Bartonová hned od začátku rozjíždí kolotoč, ve kterém se to jen hemží postavami – příběh je vyprávěn z pohledu vdovy, reportérky, inspektora Sparkese, matky unesené Belly i manžela. V tom musí být pěkný guláš, řeknete si možná, ale opak je pravdou. Autorka má všechno promyšlené do nejjemnějších detailů a v příběhu se nelze ztratit a to i přesto, že nejen, že se střídá tolik úhlů pohledu, ale nechybí ani skoky mezi minulostí a přítomností. Kniha je rozhodně zajímavá už svým neobvyklým námětem, nicméně co ji vyzdvihuje mezi špičku žánru, je právě fakt, že se nejedná o nic zběsilého. Příběh mi připadal spíše komorní, po celou dobu máte nepříjemný pocit a mrazení v zádech a rozhodně chcete vědět, jak to všechno bylo, ale autorka krásně dokázala vyvolat úzkost a napětí ve zcela novém pojetí.

Stěžejní postavou příběhu je samozřejmě vdova – Jean Taylorová. S její charakteristikou si Bartonová vyhrála nejvíce. Rozhodně to není postava jednoznačná. Má mnoho vrstev, které v průběhu knihy postupně odhalujete. Po celou dobu (stejně jako reportéři a vyšetřovací tým) vlastně nevíte, co ví. Jasné je, že byla Glenem velmi ovlivňována, nejedná se ale o prototyp chudinky. Sama má svá tajemství, až místy skoro věříte, že v tom všem mohla mít taky prsty. Pro mě ale zůstává nejzáhadnější postavou Glen. Zpočátku jsem ho zaškatulkovala jasně – dominantní tyran, alibista, který určuje, jak se věci mají. Jak ale příběh postupoval, ukázalo se, že ani on není tak černobílý. Pozadu nezůstávají ani ostatní hrdinové knihy, reportérka Kate je takový ten klasický kariérní typ, který do příběhu přináší potřebnou svěžest. Zároveň je to ale skutečná žena s dětmi a tím vším okolo. Líbilo se mi poodhalit zákoutí tohoto povolání. Na inspektoru Bobu Sparkesovi mě zase bavila ta jeho zarputilost a snaha přijít pravdě na kloub. Občas mi připadal ve svém počínání trochu nemotorný, přesto však tvoří nedílnou součást knihy. Drobný detail pak tvoří jeho „vztah“ s Kate. Poslední úhel pohledu patří matce unesené Belly. S ní to mám trochu komplikované. Samozřejmě je mi jí líto, na druhé straně mi jsou její pozdější pohnutky tak trochu proti srsti… Celkově zkrátka vytvořila Bartonová celou škálu zajímavých a jedinečných postav, k některé přilnete více, k některé méně, ale určitě jí v tomto směru skláním poklonu.


Autorčin styl na mě, musím se přiznat, velice zapůsobil. Pomocí drobných detailů, které nám oznamuje tak jako mezi řečí, vytváří celý ten spletitý příběh a promlouvá k nám jakoby mezi řádky. Čtenář tak u textu musí trošku přemýšlet, ale zase ne natolik, aby to zpomalilo tempo. Nedělá z nás zkrátka blbce a nemá zapotřebí nám všechno vysvětlit. To je velice sympatický a ojedinělý úkaz. Krátké kapitolky navíc přímo vybízí k rychlému obracení stránek, takže se kniha opravdu velice svižně čte.

Na závěr mi nezbývá, než Vám všem knihu jednoznačně doporučit. Myslím, že si v ní každý najde to svoje. Je to trochu detektivka, trochu thriller, trochu psychologický román, nechybí ani mezilidské vztahy a jak už jsem řekla, všechno je to naservírováno v té nejlepší podobě, jakou si lze představit, ať už po stránce stylistické, dějové či co se postav týče. Vdova na mě opravdu silně zapůsobila a nejintenzivnějším zážitkem pro mě zůstává kapitola Manžel, po jejímž dokončení jsem musela chvíli ustat ve čtení a jít to rozdýchat… Hodnotím zcela jednoznačně 5/5 a doufám, že se nejedná o poslední autorčinu knihu.


Za poskytnutí recenzního výtisku a opravdu fantastický zážitek děkuji tímto nakladatelství Domino.

Co si o knize myslíte Vy? Četli jste, láká Vás? A jen tak pro zajímavost – povšimněte si, že ve jménu autorky je I přeměněno v 1, což naprosto sedí – Bartonová je prostě jednička. :D Nebo máte jiné vysvětlení, proč tam ta jednička je? :) Už se moc těším na Vaše komentáře…

  • Share:

You Might Also Like

11 komentářů

  1. Už jenom to, že jsi musela jít knihu rozdýchávat, značí, že je to fakt povedená záležitost. (Já vím, že to teď cpu VŠUDE, ale přesně takhle já jsem to teď měla s Carry On. Taky jsem musela vždycky, se slzičkami v očích, knihu zavřít a rozdýchat. Recenzi napíšu, až budu mít fotografický přístroj zpátky z opravny.) Moc se mi recenze líbila a rozhodně jsi mě na knížku nalákala. Když budu mít někdy příležitost, ráda si ji přečtu. :)

    Opět chválím fotky, jsou nádherný. <3 Jsem ráda, že se ti kniha líbila. Měj se nádherně a přeju krásný zbytek dne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se na tvou recenzi na Carry on děsně moc těším a vůbec mi nevadí, že to cpeš všude. Mně když se nějaká kniha líbí, tak o ní mám taky potřebu mluvit pořád, to je normální :)
      Díky, díky, díky za slova chvály, moc si toho cením, Kačí, taky se měj krásně :)

      Vymazat
  2. Haničko, recenze se Ti neuvěřitelně povedla a vyzdvihla jsi věci, které bych ke knize řekla také... Jsem ráda, že se i Tobě Vdova tak moc líbila a že sis čtení užila. Koukala jsem na goodreads a autorka bude vydávat další titul. Věřím, že se překladu rozhodně dočkáme, zatím na její prvotinu slyším samá pozitiva :) Měj se krásně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, Kristý, ale přesto jsem měla trochu blbý pocit, když jsem ji vydávala. Zkrátka ve srovnání s tou tvojí je to loser :D nedokázala jsem tak dobře přenést emoce, jak bych chtěla... No, co nadělám, snažila jsem se :)
      A měla jsem pocit, že jsem někde četla, že od ní má něco vyjít a až teď mi došlo, že to bylo vlastně u tebe, v recenzi, jsem já to ale trubka. :D Tak snad to Domino vydá :)
      Taky se měj krásně :)

      Vymazat
    2. Ale Ty jsi taková moje ťunťa :))) Recenze je fakt parádní, žádnej loser, píšeš úžasně :)

      Vymazat
  3. Super recenze. Knihu mám napsanou v telefonu na wish lístků nějakou dobu, tak třeba k svátku mi ji někdo nadeli, nebo si udělám zase radost já a mimo svátek 😂
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Takové radosti si obvykle dělávám bohužel taky sama, ale třeba se ti poštěstí. Tahle kniha by tě rozhodně minout neměla! :)
      Měj se krásně a moc děkuju za pochvalu

      Vymazat
  4. Recenze je opravdu povedená :) Díky tobě se na knihu budu muset podívat. Upoutala mě už dříve, ale teď je na seznamu mezi prvními :D A už jen fakt, že jsi musela kousek rozdýchávat, mě zajímá čím dál víc :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, díky mockrát za pochvalu a vážně doufám, že se ti knížka bude líbit aspoň tolik jako mně :)
      Měj se krásně!

      Vymazat
  5. Recenzi jsem teď nečetla, kniha by mi měla od Domina také dorazit. Strašně moc se na ni těším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se ti bude taky líbit, myslím, že je to něco přesně pro tebe! :)
      Měj se krásně, užij si to a budu se moc těšit na recenzi :)

      Vymazat