Karlík a továrna na čokoládu - Roald Dahl AUDIOKNIHA

By Hanka the bookworm - 12:51:00

Vydavatel: Tympanum
Interpret: Barbora Hrzánová
Délka: 4:35 h

Karlík Bucket pochází z velice chudé rodiny, která má sotva co do úst. Na každé jeho narozeniny se však všichni členové složí, aby mu dopřáli nejoblíbenější pochoutku – čokoládu. A ne jen tak ledajakou, nýbrž tu nejlepší, jakou si lze zakoupit. Wonkovu čokoládu.
Willy Wonka je majitelem největší čokoládovny na světě, která shodou okolností sídlí ve městě, v němž bydlí i Karlík. Továrnu už však dlouhá léta nikdo nenavštívil, nedochází do ní žádní dělníci, a přesto se Wonkovy pochoutky dodávají na pulty po celém světě. Když proto pan Wonka slavnostně oznámí, že svou čokoládovnu otevře pro pět vyvolených dětí, které pod obalem čokolády naleznou zlatý kupón, strhne se hotová lavina a oblíbenou dobrotu začnou ve velkém nakupovat i ti, kdo ji normálně nejedí. Karlíkovy narozeniny se kvapem blíží, je možné, aby ze všech dětí zrovna on měl to štěstí a nalezl zlatý kupón?

Od vydání legendární pohádky Karlík a továrna na čokoládu uplynulo už více než padesát let a já nevím snad o nikom, kdo by neznal příběh malého Karlíka Bucketa. Mám pocit, že k proslavení tohoto veledíla namohlo zejména filmové zpracování v režii Tima Burtona. Já sama film nadevšecko zbožňuju, tak jsem si řekla, že je možná dobrý čas podívat se na zoubek také knižní předloze. Slevy na Audiotéce a fakt, že pohádku nadabovala Barbora Hrzánová, mě zlákaly zkusit audio podobu.


Hned na úvod musím říct, že mě velmi překvapilo, jak moc se kniha podobá filmu (tedy spíše naopak, že? – film se podobá knize). Tima Burtona velice obdivuji, ale zdá se mi, že když převádí knižní předlohu na plátno, obvykle se nechá spíše inspirovat, a pak přidá mnoho vlastních prvků. Jeho filmy se vyznačují značnou iluzorností, což mě vedlo k domnění, že si toho hodně přimyslil i v Karlíkovi. Opak je ale kupodivu pravdou. Až na pár drobností je příběh naprosto totožný, včetně malých detailů jako je čokoládový vodopád, růžová loď či zpívající Umpa-lumpové. Milovníkům filmu by tedy tento pohádkový příběh v jeho původní podobě neměl rozhodně uniknout.


Postavy rovněž odpovídají. Velmi vtipná mi připadají již jejich jména, která v podstatě předurčují, jak daný jedinec dopadne. Jistě se vám vybaví třeba Fialka Garderóbová, která po pozření žvýkačky-oběda zfialoví a přemění se v obrovitánskou borůvku. Nebo Miki Telekuk, jenž přijde zkrátka kvůli své televizní vášni. Ale stěžejní je samozřejmě Karlík, který představuje ideál dítěte – je skromný, hodný, obětavý, zvídavý a velice slušný. Na druhé straně pan Willy Wonka je podivín, ale v jádru velmi dobrý člověk. V knize na mne nepůsobil tolik vyšinutě jako ve filmu, ačkoliv náznaky tu byly. Oproti filmu tu pak chybí jeho vzpomínky na dětství. Celkově přišel Roald Dahl s netradičními postavami, které ale perfektně reflektují některé špatné vlastnosti lidí a dává tak dětem dobrý příklad.


Protože se jedná o pohádku, odpovídá tomu i styl. Je jednoduchý, ale dostatečně propracovaný. Kniha umožňuje popustit uzdu fantazii a vše si krásně představovat, nicméně popisy nejsou zdlouhavé. Děj hezky ubíhá a s drobnými odbočkami směřuje jasně z bodu a do bodu b, nic není matoucí a neodvádí zbytečně čtenářovu pozornost. Jediné, co bych vytkla, jsou písničky Umpa-lumpů. Nelíbily se mi tolik jako ty ve filmu, možná je to ale dáno tím, že jsem na ty filmové až moc zvyklá. :)

Jak už jsem zmínila na začátku, já se rozhodla pro audio podobu a jsem za to hrozně moc ráda. Barbora Hrzánová jako narátorka je zkrátka nepřekonatelná. Už její normální hlas je velmi příjemný na poslech, když ale každou postavu polidští a hlas změní, jedná se o neuvěřitelný zážitek. Mně při poslechu zůstával rozum stát už jen díky jejímu umění, člověk by nevěřil, že je možné si takto pohrávat s vlastním hlasem. Celé je to velice poutavé a pro děti (i pro dospělé) moc zábavné, určitě se jedná o audioknihu, kterou bych svým dětem pustila před spaním a vím, že bychom se bavili všichni (rozumějte, já zatím žádné děti nemám, ale až budu mít :D).

Doufám, že je z recenze dostatečně patrné, jak moc jsem byla nadšená. Vychutnat si příběh Karlíka Bucketa v audioknižní podobě pro mě bylo naprosto okouzlující a Báře bych tímto opravdu ráda sklonila poklonu. Doporučuji knihu všem velkým i malým a hodnotím 5/5!

Řadíte se také k milovníkům Karlíka? Viděli jste i původní muzikál s Genem Wilderem v hlavní roli? Znáte jiné knihy od Rolda Dahla, jak se Vám líbily? Já se v nejbližších dnech hodlám pustit ještě do Obra Dobra, tak doufám, že mě také nezklame. Budu taky ráda, když do komentářů přihodíte nějaké své tipy na skvělé pohádky, ideálně v audio podobě. Předem moc děkuji a mějte se báječně! :)

  • Share:

You Might Also Like

25 komentářů

  1. Karlík a továreň na čokoládu, tak tento príbeh nenahradí nič. :) Film je úžasný a tiež ho mám veľmi rada. Úprimne, netušila som, že existuje aj knižná verzia tohto skvostu. :) Ďakujem za tip, určite sa na to mrknem.
    Som rada, že si si to užila a že si to v tej audio podobne rozhodne užila. Uvidíme po čom najprv siahnem, či po audio alebo po knihe. :) S tými deťmi si ma dostala. :D (rozumějte, já zatím žádné děti nemám, ale až budu mít :D). :) Maj sa nádherne a prajem pekný deň. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se do toho musíš pustit, to je zkrátka nezbytnost a ať už se rozhodneš pro audio nebo pro normální knihu, určitě si to užiješ :)
      Jsem ráda, že jsem tě trochu pobavila :D
      Mockrát děkuju a taky přeju krásný den :)

      Vymazat
  2. Karlíka a továrnu na čokoládu úplně zbožňuju ♥ Zatím jsem viděla pouze film (a to hned několikrát :)) a možná si ještě přečtu knížku.
    lalymylifestyle.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě neváhej a pusť se do toho, je to skvělé pohádkové čtení téměř totožné s filmem a přečtené to budeš mít za chvilinku :)
      Měj se krásně a děkuju za komentář :)

      Vymazat
  3. Já osobně mám Karlíka velice ráda, ale zatím jsem měla čest pouze s tou filmovou verzí. A po tvé recenzi se brzy pustím i do knižní předlohy.
    Ani jsem nevěděla, že byl Karlík vydán už před docela dlouhou dobou :)
    Měj se hezky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, ta knižní předloha je vážně skvělá, stejně jako film :) Doufám, že se ti bude líbit :)
      Taky se měj hezky, Barů

      Vymazat
  4. Karlika jsem videla v televizi uz ani nevim kolikrat :-) Mam v planu si precist i knihu, ale po tve nadherne recenzi si opatrim i audioknihu :-)Uzij si krasny vikend Hani :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že jsem tě na audio nalákala, určitě nebudeš zklamaná :) Moc děkuju za pochvalu a taky užívej víkendu :)

      Vymazat
  5. Jéj, Charlie a továreň na čokoládu...tento film mám vo veľkej obľube ^.^ A tak si ma prekvapila, že sa film pekne drží knižnej predlohy, že mám chuť si ju ihneď zohnať :D Veľmi pekná recenzia a naozaj z nej cítim, aká si z toho nadšená ;) Myslím, že aj ja svojim deťom, ak teda raz budem mať, pred spaním pustím Karlíka, pretože vďaka nemu budú mať krásne a zábavné sny :D Maj sa krásne♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě neváhej a pusť se do toho, Mony a fakt je to skvělá volba jak pro malé, tak pro velké :)
      Taky se měj krásně a moc děkuju za pochvalu :)

      Vymazat
  6. Nádherná recenze! :)
    Já už odmalička miluji film a pořád se na tom nic nezměnila <3 Každopádně dost uvažuji nad tím, že bych si přečetla i knižní předlohu a po tvé recenzi mrkla i po audioknize :)
    Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucí, moc moc děkuju za pochvalu :)
      Budu ráda, když se mrkneš i po knižní (audioknižní) předloze, určitě nebudeš litovat a pro milovníka filmu je to prostě must read :) Užij si to a taky se měj krásně

      Vymazat
  7. Super recenze a hlavně s Bárou Hrzánovou to musí být super. Roald Dahl píše nesmírně čtivě, já teď čtu v originále The Witches, které jsem kdysi již četla a viděla dokonce zfilmované.
    Rozhodně také doporučuji :)
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky mockrát za doporučení, taky jsem zvažovala, že bych se do něčeho od něj pustila v angličtině, asi nebude příliš složitá, tak by to mohlo být fajn :)
      Měj se krásně, Katy :)

      Vymazat
  8. Filmovou verzi naprosto miluju a po knížce pokukuju v Dobrovském, mají jí tam anglicky.

    Recenze je krásná. Film vážně miluju, ani nemám slov. Díky za to, žes mě touhle recenzí utvrdila v tom, že opravdu stojí za to si knížku pořídit a přečíst/poslechnout. :)

    Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všecko stojí za to! Koukej si ji koupit a pak napsat nejlepší anglickou recenzi, nad kterou se budu moci dostatečně rozplývat :) <3
      Měj se báječně

      Vymazat
  9. Na knihu mě nalákal už před časem kamarád, který ji měl na VŠ na rozbor. Zatím jsem si ji nepořídila, tudíž jsem schválně ještě nekoukla na film. Ale jednou...
    Měj se krásně, Hani :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, Šári. Kniha, a pak film. Hezky jak to má být a ne jako u nás všech ostatních! :D
      Taky se měj krásně

      Vymazat
  10. Tima Burtona mám hrozně ráda, ale Karlík se mi moc nelíbil. Nevím jestli je to zpracováním nebo předlohou, ale moc velký dojem na mě neudělal. Ale je fakt, že do té doby jsem o Karlíkovi neslyšela :D Každopádně jsem nikdy nepřemýšlela, že bych se do knihy pustila a pořád nevím, jestli je to dobrý nápad. Pořád mám v sobě zakořeněny ony pocity z filmu a asi bych si to neužila jako ty. Zase je dobře, že od knihy neodbočil. Má jedno malé bezvýznamné plus :D Recenze se ti povedla :) Určtě jsi nalákala spoustu nadšenců. Ale já se mezi ně počítat nemohu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se nedá nic dělat, Ivet, nemůže se nám přece Karlík líbit všem. Já naopak ten film miluju, a právě proto jsem si tolik vychutnala i knihu, ale je jasné, že pokud tě fil neoslovil, předloha na tom asi nebude o moc lépe :)
      Měj se krásně a snad se mi tě podaří nalákat na něco jiného, rozhodně ti doporučuji minimálně Vdovu a Její život v očích panenky, to bude něco pro tebe! :)

      Vymazat
    2. Zrovna Její život v očích panenky jsem si dnes rezervovala v naší knihovně. Teším se na ni, tak snad se brzy uvolní :) A na Vdovu se také chystám, však víš :)

      Vymazat
  11. Páni, audioknihu jsem neposlouchala, ale knížku i film miluju, čokoláda, pohádka, všechno strašně super. Roald Dahl je můj oblíbený dětský autor, nejradši mám samozřejmě čtenářku Matyldu. :) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem hrozný Dahlovský barbar, proto se to snažím teď napravovat - tak třeba zrovna Matyldu jsem ani nečetla, ani neviděla (no stydím se). A tobě audio určitě doporučuji, myslím, že tě nadchne, až si ten příběh třeba zase budeš chtít někdy připomenout :)
      Měj se krásně, Vlasti.

      Vymazat
  12. Super :-) Ta audiokniha musí být úplně boží, Báru Hrzánovou mám moc ráda a třeba její, jak herecké, tak audioknižní ztvárnění Hrdého Budžese patří k jedněm z těch nejlepších výkonů, co jse viděla, slyšela atd.

    Taky miluju film a hlavně úplně zbožňuju Roalda Dahla, ať už jeho knížky pro děti nebo pro dospělé :) Obr Dobr nebo anglicky BFG (Big Friendly Giant, což mi přijde jako naprosto geniální zkratkonázev knížky) je moc krásný a určitě se Ti bude líbit... taky Matilda je super, to znáš určitě taky jako film, nebo Čarodějky (to je taky film, šílený film asi z 90. let, kterého jsem se jako malá hrozně bála, ale je taky boží...). Těch dětských knížek je spousta a já mám asi nejradši Jakuba a obří broskev, nějak mě to zasáhlo, člověka v různých dobách zasahují různé věci :-) A pak jsou tu ovšem ještě Dahlovy knížky pro dospělé. Nečetla jsem všechny komentáře nahoře nade mnou, to vždycky dělám až potom, co napíšu ten svůj, aby mě to neodrušovalo od toho, co chci napsat - takže možná už Ti ty Dahlovy knížky někdo doporučoval, ale jestli neznáš Jedenadvacet polibků, Milostné rošády, Můj strýček Oswald a další - prostě je musíš číst :D

    Omlouvám se za grafomanský výlev.. ale když jde o příběhy, co miluju, vylívám se obvykle dost.. pardon.

    Měj se krásně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, moc děkuju za úžasný komentář, tolik inspirace! jeho knihy pro dospělé mi tedy ještě nikdo nedoporučil a abych se barbarsky přiznala, vůbec jsem neměla tušení, že jich vůbec tolik existuje, takže se určitě musím Dahlovi podívat na zoubek trochu víc.
      Věz nebo ne, Matildu jsem nikdy neviděla, ale musím to napravit, na Obra Dobra se mrknu až si poslechnu audio, mimochodem díky za vysvětlení té zkratky - v Americe jsem na tu knihu mockrát narazila a vůbec jsem netušila, proč ta tři písmena :) Ale i český překlad je moc pěkný :)
      Báru Hrzánovou v jakékoliv podobě můžu také, ale je fakt, že Hrdý Budžes je prostě Hrdý Budžes :)
      Taky se měj krásně a ještě jednou moc a moc děkuji jak za komentář, tak za všechna doporučení :)

      Vymazat