Jak si vybírám knihy, které budu číst

By Hanka the bookworm - 9:52:00

Hezký den všichni, zdá se, že neoficiální rubrika „Jak“ je mezi Vámi dosti oblíbená, a proto jsem se rozhodla do ní i tento měsíc něčím přispět. Dnes se s Vámi podělím o to, jak si vybírám knihy, které budu číst.


Musím se přiznat, že patřím spíše k typu spontánního čtenáře. Knihy si obvykle vybírám zcela namátkou ze své knihovny. Občas mám chuť na romantiku, pohádky nebo třeba klasiku, ale mými nejčastějšími (a také nejoblíbenějšími žánry) jsou horory, thrillery, detektivky, a pokud jsou knihy těchto kategorií navíc ještě obohaceny o mezilidské vztahy, zajímavé prostředí a (hlavně) vytříbený autorův styl, mají to u mě obvykle vyhráno. J


Pravdou ale je, že od té doby, co mám blog, se u mě v tomto ohledu pár věcí změnilo. Docela hodně dám na názor druhých, ne že bych třeba zavrhla knihy, které se nelíbí ostatním – to vůbec. Pokud už je mám koupené doma, tak si je samozřejmě přečtu také a mnohokrát se mi stane, že s názorem ostatních nesouhlasím. To je asi logické a má to tak jistě každý – sto lidí, sto chutí. Nicméně myslela jsem to spíše tak, že pokud někdo z Vás vychválí knihu až do nebes a já ji mám doma, dám jí často přednost před některými ostatními, jen abych zjistila, co se Vám na daném kousku tak líbilo a taky, abych s Vámi o daném díle mohla komunikovat. Vždycky mám totiž radost, když v komentáři mohu o knize živěji diskutovat a ne jen stroze napsat – „pěkná recenze, na knihu se určitě chystám.“ Párkrát se mi dokonce stalo, že jsem si knihu na doporučení některých svých nejoblíbenějších bloggerů i koupila a upřímně, málokdy jsem pak byla zklamaná. Občas se tedy nachytám, že můj TBR seznam tak trochu spoluvytváříte i Vy, za což jsem nesmírně vděčná. J


Nikdy jsem nebyla přílišným vyznavačem toho, udělat si seznam na daný měsíc a jet podle něho. Ne, že bych to odsuzovala, naopak, články (či videa) tohoto typu mě dokonce možná baví úplně nejvíc ze všech. Ráda sleduji, co si daný člověk vytyčil, co se chystá číst a také samozřejmě, jak se mu povede. Jen říkám, že mně to nikdy nefungovalo. Až doteď… Musím říct, že poslední dva nebo tři měsíce mám na své poličce připraveno vždy zhruba pět kousků a opravdu se mi daří je přečíst. Obvykle si vybírám celkem pestrou směsici autorů i žánrů a zatím mi to tak vyhovuje. Rozhodla jsem se ale tento typ článků nedávat na blog, protože si sama nejsem jistá, jak dlouho mi to takhle bude vyhovovat a navíc se vždy o knihách, které čtu, dozvídáte ve Víkendovém čtení a také v konečném měsíčním shrnutí.




No, to jsem se zase jednou rozepsala, nicméně nápadů na podobné články mám v hlavě ještě několik, takže budu moc ráda, pokud mi dáte vědět, jestli Vás to baví. Taky mi samozřejmě napište, jestli jste spontánní čtenáři nebo jestli knihy dlouho vybíráte, pečlivě čtete anotace a ještě si pro jistotu přečtete několik recenzí. J A co seznamy na daný měsíc? Máte je sepsané nebo je nosíte v hlavě, anebo si je neděláte vůbec a sáhnete po tom, co si zrovna koupíte či co Vás bouchne do očí ve Vaší (nebo i městské) knihovně? Na každý Váš komentář se už nesmírně těším…J

  • Share:

You Might Also Like

16 komentářů

  1. Tak předně, Haničko, ti musím až do nebes vychválit tu poslední fotku. Wow, wow, wow. Strašně se mi líbí, fakt moc!

    Co se týče vybírání si knih, u mě stanovování si cílů na daný měsíc prostě nefunguje. Já jsem impulzivní, náladový čtenář (proto se mi taky osvědčila knihovna - tam vždycky zaběhnu a chňapnu to, na co mám zrovna v tu chvíli náladu) a kdybych si měla přesně stanovit knihy, které přečtu daný měsíc, mohlo by se mi jednoduše stát, že na ně v tu chvíli nebudu mít vůbec náladu. Akorát bych pak byla zklamaná, že jsem nedodržela stanovený cíl. A nebo bych se donutila tu knihu přečíst a akorát bych si ji zhnusila. Je teda pravda, že mám ten svůj dlooouhý seznam knih, které si chci přečíst, ale z toho seznamu já prostě vždycky namátkou něco vyberu. Takže za mě jednoduše vyhrává impulzivní výběr, i když jak jsi řekla, taky strašně ráda tohle u ostatních čtu/sleduju. :)

    Krásný zbytek dne přeju!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, děkuju moc za pochvalu :) Přesně, jak říkáš - jsem také spíše impulzivním čtenářem, nicméně v poslední době se mi mé "hromádky" daří celkem plnit. Ne, že bych to brala jako nějaké dogma, když na některou knihu z těch, co jsem na daný měsíc vybrala nemám chuť, tak do toho prostě nejdu. Mám stejné obavy, jak říkáš - abych nebyla zklamaná :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. Hezký článek :-)
    Taky přikládám hodně velkou váhu názoru ostatních blogerů - zvlášť když podle jiných knih, které jsem taky četla, vím, že mám podobný vkus. Mám seznam knížek, které mi takhle "doporučí" blogeři. A máš pravdu, diskuze pod články je pak o to zajímavější :)
    Jinak mám tendenci přečíst vždycky všechno dostupného od autora, který mě zrovna zaujal, takže to je pro mě taky důležitý klíč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, Leni :) No vidíš, na ty autory jsem úplně zapomněla a přitom je to pro mě taky celkem klíčové - když mám zrovna chuť na nějakou dobrou knihu, obvykle sahám po osvědčeném autorovi :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Já doma nemám skoro žádné knížky, takže bohužel taktika sáhnu a něco vytáhnu ze skříně moc nefunguje, ale jinak většinou také čtu hlavně namátkou. S blogem to mám úplně stejně, taky teď dám hodně na doporučení a názory ostatních a o takřka naprosté většině knih, které jsem zatím četla nebo čtu, vím právě díky blogu :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak to já jsem (co se knih týče) nenapravitelný shopaholic, takže městkou knihovnu už téměř nenavštěvuji. Navíc jsem se odstěhovala na vesnici, takže by pro mě i vracení knih apod. bylo komplikovanější (ale to je samozřejmě jen taková výmluva, opravňující mě, knihy kupovat :D). Ta blogerská komunita je bezva - líbí se mi, že inspirujeme jeden druhého :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  4. To je moc hezký článek a téma, které za zpracování opravdu stojí! :)
    Taky si nedělám žádné seznamy nebo tak, ale blog mě stejně jako tebe ovlivňuje. Ráda čtu knížky, co čtou i ostatní, protože si o nich s nimi pak můžu povídat. Díky blogu jsem objevila strašně moc pěkných příběhů a jsem za to vděčná. Obvykle zhruba vím, že v daném měsíci mě čekají nějaké recenzní výtisky, ale jinak to příliš neřeším a stejně jako ty si čtu, co chci a co se mi zrovna hodí. Mám sice na blogu takový neoficiální krátký to-read list, ale i ten plním pouze v případě nouze. Nikdy se mi ještě nestalo, že bych neměla co číst. :D
    Pěkná knihovnička mimochodem. A ta poslední fotka je úplně boží! :3 ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, já také, třeba teď na mě čeká Jackaby, Prach a stín či Bílé kosti a o všech těchhle knihám vím jen díky jiným blogům :)
      Osobně si taky myslím, že se mi asi nikdy nestane, že bych neměla co číst a i kdyby náhodou - pořád tu jsou knihovny :)
      Knihovnička momentálně praská ve všech, takže tam jsou knihy chudinky dost halabala. Zvažuji koupi nové, anebo možná udělám nějakou giveaway a zkusím zjistit, jestli by o nějaké mé knihy někdo neměl zájem, protože vím, že některé číst nechci a mám jich prostě moc...
      Mockrát děkuju za pochvalu a přeju Ti hezký zbytek dne :)

      Vymazat
  5. Skvělý článek :) Mám to podobně, knížky také většinou vybírám podle momentální nálady :) Ale mám některé klasické knihomolské restíky :) Mám hodně dlouhý seznam toho, co bych si chtěla přečíst a ten se neustále rozšiřuje :) A to především díky recenzím :) Snadno se nechám nalákat na knížku, kterou si ostatní chválí :) A tím druhým restíkem je velký počet nepřečtených knih :) Takže se snažím to dohnat a vše, co mám delší dobu doma, konečně přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to to máme úplně stejně. Podle databáze knih si "chci přečíst" asi 400 knih a doma mám asi 100 svých vlastních nepřečtených. No prostě hrůza a neustále to přibývá. Vždycky si ale říkám, že je to lepší, než kdybych neměla co číst! :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  6. Super článek! :)
    Já jsem ten typ, co si dá na měsíc seznam a dodržuje ho. Samozřejmě, že si vždy pár knih mimo seznam přečtu např. recenzní výtisky.
    V seznamu se snažím mít zastoupené všechny kategorie a od té doby čtu mnohem více :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucí, děkuju za pochvalu :)
      Tak to je super, jestli Ti to takhle funguje!
      Měj se krásně

      Vymazat
  7. Tvůj blog čtu moc ráda. A vážně se mi líbí Tvoje komunikace se čtenáři, vytváří to takové příjemné a přátelské prostředí. Díky za to a také za všechny inspirace k četbě, které od Tebe čerpám. Já jsem totiž spíše čtenář plánovač. Píšu si seznam knih, co mě podle nějakých recenzí či třeba rozhovorů zaujmou a ty knihy pak sháním v knihovně. To co mám v knihovně doma, mám přečteno. A jak něco přečtu, až na vyjímky se k tomu nevracím. I přes pečlivé čtení recenzí a komentářů ke knihám se mi ale stává, že se mi vybraná kniha nelíbí. A nebo naopak, i když jdu do knihovny se seznamem, není zrovna žádná z knih dostupná a já pak zoufale sáhnu po něčem bez rozmyslu a ta kniha je úžasná. Ono se v životě nedá nic úplně naplánovat. A v tom je jeho krása :). Přeju krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, mockrát děkuju za tak milý komentář, udělala jsi mi vážně neskutečnou radost. Pokud se mi daří Tě alespoň trošku inspirovat, jsem moc ráda. Primárně jsem blog samozřejmě zakládala pro sebe, ale pokud skrze své články mohu trošku pomoci i ostatním, je to skvělé :)
      Seznamy si také vedu (konkrétně na databázi knih), jenže knih, které bych si chtěla přečíst neustále přibývá, a tak nevím, jestli se to dá všechno za jeden život vůbec stihnout. Navíc já dost často čtu knihy několikrát - ráda se vracím k příběhům, které mě ovlivnily (v jakémkoliv smyslu).
      No a přesně jak píšeš, v posledku to, jestli se nám kniha bude líbit či nikoliv, už vždycky záleží pouze na nás a ne na sebepozitivnějších recenzích či komentářích :)
      Také přeju krásný zbytek víkendu a ještě jednou děkuji

      Vymazat
  8. Haničko, opět krásný článek, zajímavé téma na povídání... Víš, že já jsem spíše plánovač - jinak bych četla samé detektivky :) Na druhou stranu se svým seznamem nenechávám svazovat a když nemám na dané knížky náladu, přes koleno to nelámu. Zkrátka jsou moje měsíční seznamy inspirací ode mě ke mně :) A pak už mě jen strašně moc těší, pokud někoho inspiruji... ;)
    Bezvadný článek, těším se na další z této "série" :)
    Krásný večer! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední dobou to mám právě docela podobně jako ty, uvidím, jak dlouho mi to vydrží :) A tvé seznamy miluji, vždycky koukám, jak si vedeš a často tam objevuji inspiraci sama pro sebe, viz Malý princ. Do budoucna jsi mě taky nalákala na Medvídka Pú, Bílé kosti (ty jsem si tento měsíc dokonce koupila) a zkusit chci taky toho Racka, kterého tak vychvaluješ :) No, je to toho hodně, ale na další tvůj seznam se nesmírně těším!!!
      Měj se krásně

      Vymazat