Jak hodnotím knihy

By Hanka the bookworm - 9:20:00

Ahoj všichni, v dnešním článku jsem se vám rozhodla vysvětlit, jak vlastně knihy hodnotím.

Stručně bych mohla říci, že stejně, jako na databázi knih, tedy 1-5 hvězdičkami, přičemž pětka je nejlepší, a pokud je kniha už hodně, hodně špatná lze jí udělit ještě 0 hvězd, tedy hodnocení odpad.

Z vlastní zkušenosti však vím, že nejsou tři hvězdičky jako tři hvězdičky. Pro některou knihu to může znamenat hodně, pro jinou zase málo.

Já se osobně snažím danou knihu vždy hodnotit v rámci žánru a porovnávám ji s ostatními knihami, např. od stejného autora či ze stejné série. Proto u mě například Skála a Muž z ostrova Lewis (což jsou první dva díly ostrovní trilogie od Petera Maye) dostali 5 hvězd a poslední díl Šachové figurky „jen“ čtyři. Závěrečný díl byl perfektní, ale přeci jen o něco slabší než ty předchozí. Podobně takový Pan Mercedes Stephena Kinga, který byl naprosto famózní, dostal „pouhé“ čtyři hvězdy, protože nestačil na ještě dokonalejší díla stejného autora třeba Osvícení nebo Řbitov zviřátek.

Některé knihy taky ode mě dostanou trochu horší hodnocení, když jsou pro mne zklamáním a jiné zase lepší, pokud překvapí.

U povídkových souborů je to složitější, protože se často stává, že se v díle vyskytnou jak povídky dokonalé, tak i špatné. V tomto případě vždy záleží na tom, které převažovaly a také na celkovém pocitu, který z knihy mám.

Při hodnocení mi často rovněž pomáhá, když si řeknu: „Chtěla bych si to ještě někdy přečíst znovu?“ – když ano, pak kniha nemůže dostat méně než čtyři hvězdy, když váhám, obvykle dostane tři a pokud už s knihou nechci nic mít, obdrží jednu či dvě.

Nedokončeným knihám obvykle uděluji hvězdu jednu, protože si myslím, že je důležité hodnotit i knihy, které jsme nedočetli do konce. Celkové hodnocení (právě třeba na databázi knih) je pak děsně zavádějící, když knihu hodnotí pouze ti, co ji dočetli a většinou na ní pějí ódu. Je důležité lidem sdělit, že vám se kniha nelíbila a proč a je taky dobré, když se to projeví i na celkových procentech.

Závěrem bych jen řekla, že hodnocení odpad uděluji pouze opravdu příšerným knihám a všeho všudy jsem to zatím použila pouze jednou.

Jak jste na tom s hodnocením knih vy? Udělujete hvězdy, procenta, známky jako ve škole nebo používáte něco úplně jiného? A máte nějaký oblíbený server, na kterém přehledně sledujete, co jste přečetli, co se číst chystáte či jak vaší oblíbenou knihu ohodnotili jiní uživatelé? Dejte mi určitě vědět do komentářů J

  • Share:

You Might Also Like

12 komentářů

  1. Ahoj Hani, senzační nápad na článek, téma je skvělé. Ty hodnotíš, jak vidím opravdu, propracovaně... Já mám profil na goodreads, kde to, zdá se, funguje dost podobně jako na databázi knih - také je tam systém pěti hvězdiček. Já používám pouze jednu, tři a plných pět hvězdiček podle klíče: 1 = vůbec mě to nebavilo, nebylo to zajímavé, přínosné, nedoporučila bych ke čtení dalším lidem; 3 = příjemný průměr, kniha se mi vcelku líbila, ale není to nic, co bych musela zkoušet podruhé; 5 = z knihy jsem nadšená, klidně bych ji přečetla znovu (toto kritérium máme společné :)) a hlavně bych ji komukoliv vřele doporučila. Je to sice jednodušší systém, ale pro mě jediný použitelný.. Bylo by pro mě obtížně rozlišovat ještě více (např. čtyři vs. pět hvězdiček), ta hranice je na mě už příliš tenká - takže obdiv směrem k Tobě :)
    Každopádně mě Tvůj text přiměl k přemýšlení o tomto tématu, takže moc děkuji a těším se na další článek!
    Pěkný zbytek dne!
    Kris

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší :) já jsem se svým systémem spokojená, i když chápu, že na někoho těch hvězd může být příliš :) pro mne už by byl až moc složitý např. systém procent - rozlišovat u každé knihy od 0 do 100, to bych nezvládla...Měj se hezky a děkuju za komentář :)

      Vymazat
  2. Skvělý článek :) Knihy taky hodnotím hvězdičkami :) A díky Goodreads a Databázi knih mám skvělý přehled o hodnocení :) Přijde mi, že jsem docela mírná, ale na každé knížce se snažím najít něco dobrého a tak jednu nebo dvě hvězdičky dávám jen zřídka :) Tři hvězdy jsou takový průměr a nad ně to už jsou knížky, které nesmí chybět v mé knihovničce :) Ale je to hodně subjektivní :) Třeba takovému Stmívání bych před lety hned dala pět hvězdiček, teď už možná ne protože mezitím vyšly knihy lepší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář :) ano s tím můžu souhlasit - když se teď zpětně dívám, jaké hodnocení jsem udělila některým knihám, tak bych to občas změnila. Nicméně to nedělám, protože si prostě říkám, že v té chvíli jsem to tak cítila :) nejlepší jsou ale podle mého názoru stejně knihy, na které si člověk vzpomene i za několik let a bez váhání by po nich sáhl znova :)
      Přeju ti krásný den.

      Vymazat
  3. Já dávám hvězdičky od jedné do deseti, jelikož rozmezí pěti hvězdiček je pro mě strašně málo - můžu se tak víc nechat unést v hodnocení a je potom taky o dost přesnější. Ale zároveň k recenzím taky uvidím moje hodnocení na databázi knih :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj a děkuji za komentář :) Páni - deset už by na mě bylo moc, neumím si představit rozlišit hranici třeba mezi sedmičkou a osmičkou, ale chápu, že pokud v tom má člověk jasno, může to skvěle fungovat. Hezký den přeji.

      Vymazat
  4. Řbitov zviřátek mě upřímně děsí doteď :-D a když jsem po knížce viděla ještě i film, měla jsem o pár bezesných nocí postaráno! :-D Ale jako nápad to bylo geniální, to zase jo. A vždycky jsem říkala, že normální člověk řekne, že "na stole leží jablko". Stephen King tuhle informaci rozepíše na 20 stránek :-)

    Co se povídek týče, kolikrát se mi stane, že některé vyloženě přeskakuju, protože mě nakrkne už jen samotná hlavní myšlenka. Viz třeba jedna povídka v souboru (a teď nevím jestli to byl Thomas Mann, nebo Ernest Hemingway, mám okno) Jakmile tam začalo rozebírání lovu zvířat, přeskočila jsem pár stránek raději na jiné povídání.

    A k těm nedočteným knihám - přiznám se, že jsem nedočetla poslední čtvrtinu (cca) Zločinu a trestu od Dostojevskeho. Přišlo mi, že ten samotný příběh je už tááááák strašně zdlouhavý, že mě to přestalo bavit, nalistovala jsem narychlo, komu to o těch vraždách Raskolnikov vykecal jako prvnímu a bylo... :-)

    Bebe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla ze Řbitova úplně stejný pocit - byla to moje první Kingovka (cca ve 12) a od té doby si mě prostě získal. Proto mi vždycky přijdou úsměvná taková ta doporučení v nejrůznějších skupinách pro 12 leté děti ala Twilight apod., já už tou dobou louskala "mistra" :) Musím se přiznat, že film jsem neviděla, budu to muset napravit.

      Metoda s přeskakováním je zajímavá, já to nikdy neudělala, protože jsem ten typ člověka, co chce prostě přečíst všecko, i když u toho někdy trpí - nicméně až někdy narazím na opravdovou hrůzu, určitě si na Tebe vzpomenu :)

      Tak to mně se Zločin a trest líbil moc, dokonce uvažuji o re-readingu, protože jsem ho četla někdy tuším v 17. Pamatuji si ale, že to bylo dost náročné čtení, a že jsem nad tím strávila asi 2 měsíce.

      Děkuji za krásný komentář a přeju hezký den :)

      Vymazat
  5. Skvelý článok !! :) Knihy sa snažím v kníhkupectve vždy vyberať poriadne, aby som si domov nekúpila niečo ,čo ma nebude baviť, no ešte sa mi asi nestalo, že by som si vybrala nudný príbeh, ktorý ma neoslovil :)
    my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to mám různě - někdy si nakupuji knihy spontánně, někdy na doporučení a někdy po důkladném zvážení všech pro a proti. Občas vyberu lépe, občas hůře...
      Děkuji za komentář, přeji hezký den a na tvůj blog se určitě podívám :)

      Vymazat
  6. Super článěk! Mám to podobně :) A naprosto souhlasím s tím hodnocením nedočtených knih, vždyť i nedočtení o knize vypovídá více než dost! :) Jinak já třeba 5* uděluju většinou s odstupem. Nejdřív dám knize 4 a až když na ni pořád myyslím a fakt vím, že se mi dostala pod kůži víc než jiné, hodnocená zvednu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je výborný systém, nad kterým jsem už také uvažovala, nicméně zatím pořád hodnotím tak, jak to cítím v tu chvíli a ty nejlepší knihy, které se mi neustále vkrádají do myšlenek mám vypsané zvlášť - možná o nich někdy připravím nějaký článek.
      Měj se krásně :)

      Vymazat