MINIRECENZE | Měsíční tygr

By Hanka the bookworm - 19:02:00

MĚSÍČNÍ TYGR (Penelope Lively)
Žánr: světová literatura, román

Shrnutí děje: Claudia Hamptonová prožila život plný dobrodružství, lásky, nenávisti, strachu a zasvětila jej vydobytí si váženého postu v mužském kolektivu – nejprve jako válečná zpravodajka, později jako uznávaná historička. Nyní leží na smrtelné posteli a sepisuje „historii světa a s ní i tu svou“. Vzpomíná na dětství, na neustálý boj s bratrem o to, kdo je lepší, na válku v Káhiře, na svou dceru, které nebyla dobrou matkou a své lásky, tu povedenou i tu nepovedenou. Měsíční tygr je ověnčen Man Bookerovou cenou z roku 1987 a probojoval se i mezi finalisty Golden Man Booker za nejlepší román osmdesátých let.
Můj názor: Měsíční tygr pro mě byl jedním z nejnáročnějšních čtenářských soust. Penelope Lively má velmi vybroušený styl a používá poměrně složitou konstrukci děje, ve které mi (hlavně ze začátku) dalo dost práci se zorientovat. Hlavní hrdinka Claudia vypráví svůj životní příběh v několika časových rovinách a její úhel pohledu střídají i další vypravěči. Ich formu přetíná er forma, minulostí se prolíná přítomnost. Značná část děje je věnována komplikovaným vztahům s dalšími aktéry. Claudia se zpočátku zdá dosti chladná, ale postupem času zjišťujeme, že přece jen v její minulosti existují lidé, kteří si její srdce naplno získali. Nejzajímavější pro mě bylo sledování jejího spletitého vztahu s bratrem, který jen potvrzuje, jak tenká je hranice mezi láskou a nenávistí. Děj sám o sobě je pomalý, neuspěchaný, pečlivě vykonstruovaný, a kromě propracovaných vztahových linek odkrývá i hrůzu války a uplatnění ženy v ryze mužských profesích. V přítomnosti, kdy je Claudia odkázána na nemocniční lůžko, se odhalují další tajemné pasáže jejího života. Po přečtení autorčina životopisu mám dojem, že do značné míry čerpala z vlastních zkušeností. Měsíční tygr je knihou velice komplikovanou ať už konstrukcí děje nebo zvoleným slohem. Sama jsem ji četla přes tři týdny, času ale naprosto nelituji. Je to jedna z knih, která má velké množství vrstev a literárními cenami je ověnčena po právu. Pokud bych se ji snažila připodobnit k něčemu, co už jsem četla, vytane mi na mysli Život po životě pro značně komplikovaný a válkou ovlivněný děj nebo Osudy a běsy pro dynamicky a neprvoplánově utvářené vztahy. Knihu doporučuji náročnějšímu čtenáři, jemuž nevadí věnovat čtenému dílu dostatek času a pozornosti.
Hodnocení: ⭐⭐⭐⭐
Ve spolupráci s nakladatelství Host