RC | Madona z hor - Elise Valmorbida

By Hanka the bookworm - 22:42:00


Hory jsou Marii Vittorii domovem. Od malička nezná nic jiného než tvrdou dřinu a neochvějnou víru v Boha a také lepší zítřky, které jí může zajistit dobrý manžel. Dlouho se zdá, že Maria zůstane starou pannou, je jí už pětadvacet a přestává doufat. Právě v tom okamžiku jí ale otec z námluv přivede statného pohledného Achillea. Odstěhuje se spolu s ním do podhůří, založí si rodinu a vedou obchod. Do jejich dosud pokojného života však zasáhne druhá světová válka. Jídla ubývá a sousedům ani vlastní rodině se nedá věřit. Maria musí vynaložit obrovské úsilí, aby uživila členy domácnosti a přečkala manželskou krizi. Uchýlí se ke skutkům, které by si bývala nepředstavovala ani v nejdivočejších snech. Sama ještě ale netuší, že osud jí nachystal těžké životní zkoušky i po jejím skončení… Madona z hor je epickým životním příběhem silné ženy mapující období let dvacátých až padesátých minulého století v Itálii.


Musím se znovu opakovat s u mě již otřepanou frází o skvělém citu Domina vybírat pro překlad skutečně znamenité kousky. Madona z hor dokáže nalákat anotací i úžasnou obálkou, o níž jsem si nejdřív myslela, že je fotografií. Když se mi ale dostala kniha do ruky, zjistila jsem, že se jedná o malbu. Na svědomí ji má Kateřina Coufalová, která svůj talent projevila například už u překrásné obálky Osudů a běsů. Zdá se, že se vedle Lucky Zajíčkové z Hostu rodí další skvělá designérka. Pojďme ale na obsah…

Madona z hor je fantastickým společenským románem rozehrávajícím příběh „obyčejných lidí“ na pozadí závažných historických událostí a už delší dobu se ukazuje, že právě to je typ románu přesně pro mě. Autorka nás citlivě provede třemi dekádami Mariina života, které osud do cesty nachystal celou řadu překážek. Rodina je pro ni však vždycky na prvním místě, a tak v knize nechybí motivy mateřství, mezilidských vztahů, nevěry, lásky, utrpení, rozhřešení a také víry. Celé kouzlo příběhu je znamenitě podtrženo výborně prokresleným prostředím, atmosférou a dobovými zvyky, které Valmorbida celkem obšírně popisuje. V jejím podání Vám ale zaručuji, že dvacet stránek o praní prádla nebo výrobě hedvábí budete číst s nadšením a možná zapřemýšlíte i o tom, že si zkusíte uvařit polentu nebo alespoň gnocchi s masovou omáčkou. Jídlo tvoří velmi důležitou složku románu, a jak říká sama Maria: „Vydržet hladovění je stejně důležité jako umět uvařit noky.“

Nejen po příběhové stránce je kniha podmanivá. Autorce se podařilo velmi autenticky zachytit také psychologii všech protagonistů. Italská nátura z hrdinů doslova sálá, a tak tu na jedné straně stojí umírněnost a snaha za každou cenu nedat najevo emoce před cizími v kontrastu s temperamentem až agresí v kruhu rodinném. Sociální hierarchie hrála zejména v té době značnou roli, proto má hlavní slovo muž a syn je požehnáním, kdežto u dcer se objevuje obava, zda se je povede dobře provdat. Nejsilnějšími momenty pro mě byly rozhodně interakce mezi Marií Vittorií a její nejstarší dcerou Amelií ke konci knihy. Rozdmýchaly ve mně dost silné emoce a v několika chvílích jsem neměla daleko k slzám. Ony dvě jsou bezesporu nejpodstatnějšími postavami románu.

Madona z hor se vyznačuje poetičností, která je v rozporu se surovostí příběhu (alespoň v některých úsecích), což obě složky hezky podtrhuje. Valmorbida si hraje se slovy a vytváří úžasná slovní spojení a hříčky. Objevují se také italské výroky nebo krátké verše, které dokreslují atmosféru (vždy i s překladem, takže člověk ví, o co jde). Zajímavým prvkem jsou i promluvy hlavní hrdinky k Madoně z hor, její ochránkyni, která jí „odpovídá a radí“. Dialogy jsou svižné a autentické a nezaostávají ani Mariiny monology. Knihu je zkrátka radost číst a jak už jsem zmiňovala výše, v podání této autorky si určitě vychutnáte taky popisy každodenních činností. Nesmím zapomenout pochválit český překlad, o který se postarala Dana Chodilová. Myslím, že tohle se opravdu povedlo!


Když bych to tedy měla shrnout – Madona z hor je nádherný poetický román popisující nelehký život italské ženy v průběhu těžkých časů. Vykreslení postav, prostředí i doby je velmi věrohodné a kniha zapůsobí i na čtenářovy emoce. Nejsilnější pro mě byly závěrečné momenty interakce Amelie a Marii, ale kniha oplývá mnoha silnými pasážemi. Určitě na ni budu vzpomínat a zařadila bych ji po bok Geniální přítelkyně. Tyhle italské společenské romány mají zkrátka něco do sebe a atmosféra i příběh obou se mi zaryly do srdce. Klidně bych uvítala i pokračování příběhu nebo rozvinutí osudů Amelie. 5/5

Za poskytnutí recenzního výtisku tímto ještě jednou mockrát děkuju nakladatelství Domino. Víc těchto skvělých společenských románů, prosím 😊

Slyšeli jste už o Madoně z hor? Podařilo se mi Vás nalákat? Četli jste Geniální přítelkyni nebo nějakou jinou rodinnou ságu z italského prostředí, kterou byste mi mohli doporučit? 💕 Já se sama chystám třeba na světoznámého Kmotra.

Originální název: The Madonna of the Mountains
Překlad: Dana Chodilová
Nakladatelství: Domino
Rok vydání: 2018
Počet stran: 400

  • Share:

You Might Also Like

6 komentářů

  1. Pěkná recenze :) zamyslela jsem se a zjistila, že knihu z italského prostředí jsem nečetla asi nikdy. :) A tahle nevypadá vůbec špatně. :) (přemýšlela jsem, co mi nesedí na obálce.... a přišla jsem na to - ta postava nemá kotníky?!) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Madonu rozhodně doporčuju a kotníky má, jen ta fotka asi není dostatečně zaostřená :D :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. O téhle knížce mi na srazíku před Světem knihy vyprávěla Kristýna z TheBookTalk a úplně mě navnadila. Takže jsem knížku už dvakrát očumovala v knihkupectví a myslím, že až tam půjdu příště, prostě si ji vezmu s sebou domů... :D
    Jinak z italského prostředí jsem teď četla třeba Alberta Moraviu, ale chtěla bych si přečíst Osamělost prvočísel a tu Geniální přítelkyni :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mě teda rozhodně jojo! A Moraviu a Prvočísla chci taky určitě zkusit. Horalku mám myslím dokonce doma :)
      Měj se krásně, Vlasti

      Vymazat
  3. Poviem ti, mňa si teda nalákala...ani neviem, čo napísať, už teraz som z knihy nadšená a neviem sa dočkať toho dňa, kedy sa ku mne dostane ^_^. Toto sú romány jednoducho pre mňa, presne môj štýl, takže tu niet pochýb o tom, že ma čakajú iba kladné dojmy počas čítania.
    O Geniálnej priateľke som už čo to čítala a recenzie ma nalákali, takže tu je taktiež isté, že musím po knihe siahnuť!
    Skvelá recenzia a musím uznať, že tá obálka knihy je kúzelná♥ Maj sa krásne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji, Mony a myslím, že lásku k těmto druhům knih sdílíme a já jsem přesvědčená, že tě oba tyto společenské romány nadchnou :) Budu se moc těšit na tvůj názor, jestli se k tobě dostanou a musím souhlasit s tím, že ta obálka je prostě překrásná :)
      Měj se moc krásně

      Vymazat