Knihy mého srdce #3 - Z dětství...

By Hanka the bookworm - 8:00:00

Krásný den, mí milí. Po hodně dlouhé odmlce vítejte opět u rubriky Knihy mého srdce. Tentokrát jsem se rozhodla zabrouzdat do dávné historie a představit Vám tři dětské knihy, které výrazně ovlivnily můj budoucí čtenářský život. :) Samozřejmě, že knih z dětství je velká spousta a dnes bych jich určitě mohla vybrat ještě víc, snažila jsem se ale zapátrat v mysli a vybrat ty knížky, které jsem jako první skutečně přelouskala sama…

První knihou a mou opravdovou srdcovkou je Neználek na cestách. Když jsem byla úplně malinká, čítávala mi ho na střídačku mamka se starší ségrou a dodnes si vzpomínám, že jsem absolutně nechtěla číst nic jednoho, takže jakmile jsme ho dokončily, jely jsme hned znovu od začátku. Mám také za to, že to byla skutečně první knížka, ze které jsem se pokoušela číst sama. Rozumějte – já jsem byla takový malý blázínek už od mala. Jakmile jsem zvládla alespoň trošku kreslit, obkreslovala jsem z knih písmenka a běhala se za mamkou ptát, co je to za písmeno, a tak jsem se naučila číst ještě v předškolním věku… :D Neználka jsem si oblíbila nejen pro krásný příběh, ale také pro nádherné ilustrace. Kdo ho četl, možná namítne, že je to děsně komunistické dílo a ono vskutku je, ale já ho prostě miluji dodnes!



Dalším svým čtenářským postupem si nejsem tak úplně jistá, ale myslím, že na řadu přišel Harry. Patřím do generace, která na něm vyrůstala a netrpělivě čekala, až vyjde další díl. Se ségrou jsme u prvních dvou/tří (už nevím) dílů měly malý rituál a četly si je nahlas, protože jsme samozřejmě knížky dostávaly od mamky pod stromek pouze jedenkrát, takže abychom se nehádaly, četly jsme nahlas, roztomilé, ne? :) Moc ráda na to vzpomínám… Je pro mě (asi jako pro každého) těžké vybrat nejoblíbenější díl, ale kdyby mi někdo držel nůž pod krkem, asi bych řekla, že čtyřka. Jaký díl by to byl pro Vás?



Poslední knížku, kterou prostě musím zmínit, je Magyk od Angie Sage. Spolu s Harrym a právě Magykem asi vznikla má raná láska k fantasy. Jedná se o první díl ze série se Septimusem Heapem, ale já na rovinu přiznávám, že další díly mě nedokázaly vůbec nadchnout, nicméně k Magykovi bych se okamžitě vrátila… Třeba zrovna teď. :) Úžasný příběh o přátelství a odvaze, ve kterém nechybí originální fantasy prvky, je doplněn o překrásné ilustrace jak barevné, tak černobílé, a přestože předpokládám, že kdyby knihu teď někdo četl poprvé jako dospělák, moc by se mu nelíbila, já na ni vzpomínám s láskou v srdci. :)




A tím končí dnešní výčet. Věřím, že k této kategorii knih máte každý, co říct, proto budu nesmírně ráda, pokud se se mnou i Vy podělíte o dětské knihy svého srdce. Mějte se báječně!

  • Share:

You Might Also Like

26 komentářů

  1. S Harrym to mám stejně :) Hezký článek, měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
  2. Úžasný článek, Hani :) Mě Neználek v dětství minul, ale před pár lety jsme ho s mamkou kupovaly v novém vydání, kterému se nedalo odolat a otevíráme ho třeba o Vánocích, když je čas se povalovat v posteli s cukrovím :) Jinak Harry je pro naši generaci už taková klasika, marně tu dumám nad tím, jaký díl bych označila za nejoblíbenější... asi by to vyhrály Relikvie, které jsem jako jediné četla víckrát. Magyk vůbec neznám, tak to musím napravit! No a moje dětství... jéžiš, toho bylo. Navíc nejsi jediný blázínek - já taky četla předtím, než jsem šla do školy, a pak jsem se při tom společném čtení nahlas k smrti nudila, to si pamatuju jako včera :D Hodně mi v mysli uvízly rodokapsy, když mi bylo takových osm devět, jezdila jsem na koních a žila westerny a kovboji, takže jsem rodokapsy hltala jako šílená. Dnes už to kupodivu nemusím vůbec vzít do ruky, ale vzpomínky jsou to krásné :) Tak, to by stačilo, hlásím konec výlevu! :D Ještě jednou opakuji, skvělé téma na článek, možná se časem inspiruji, když Ti to nebude vadit :)) Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že nejsem jediný blázínek :D A jo, taky jsem se nudila nebo mě štvalo, že mě učitelka na čtení vyvolávala méně, protože jsem to "nepotřebovala" :D
      Budu úplně nejvíc nejradši na světě, když něco podobného taky sepíšeš!
      Díky za skvělý výlev a měj se taky krásně :)

      Vymazat
  3. Ahoj Hani, Neználek byl rozhodně jednou z knih mého dětství. Harryho Pottera jsem četla až se svými dětmi, ale nemůžu říct, že by mě vyloženě nadchnul. V dětství jsem osobně milovala knihy od Marka Twaina s Tomem Sawyerem. Jednu z nich jsem před nedávnem začala předčítat svým dětem. Je to knížka dokonce po mé mamince a musím říct, že jsem z ní unešená stejně jako před desítkami let. A kupodivu se líbí i dětem, v což jsem ani nedoufala. Díky za báječný, inspirující, do časů dětství navracející příspěvek :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak Toma Sawyera jsem měla moc ráda i já! A je to jedna z knih, která by se podle mého dětem číst měla :)
      Já moc děkuju tobě za krásná slova jako vždycky a přeju nádherný den :)

      Vymazat
  4. Všechny knihy znám!! Neználek je hodně z dětského období 😂 Harry Potter je stále můj oblíbený a čtu ho znovu už potřetí 😂
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já Harryho četla už nespočetněkrát, jsem blázen a zhruba každé dva roky si dávám re-reading, někdy celé série, někdy jen některého dílu. V zimě bych se chtěla pustit do šestky a sedmičky, které jsem nečetla tolikrát jako předchozí díly :)
      Měj se krásně, Katy

      Vymazat
  5. Achjo. Vy všichni máte takové krásné dětské zážitky s knihami, a mě to prostě úplně minulo. U nás se totiž nečte a nikdy ani nečetlo — pohádky vždycky zásadně vyprávěné (a to moje maminka ještě navíc každý večer vymýšlela jinou). Jsem takový průkopník. Ani vlastně nevím, jak je možný, že jsem se naučila číst ve třech letech, když jsem neměla, od koho to okoukat. Jediné, co vím, je, že jsem jako maličká hrozně ráda četla takové ty bilboardy s politickými kampaněmi a pak jsem si neustále měla chuť o tom povídat. Docela se divím, že mě mamka nenechala někde v lese na palouku, když jsem byla taková. :D

    Co se týče Neználka, tak to jsem já takový neználek, protože knihu vážně neznám.

    Harryho, jak víš, jsem četla teprve letos, když jsem si z Anglie přivezla to krásné vydání. I've said it before and I'll say it again — moje nejoblíbenější knížka je trojka, Vězeň z Azkabanu. Samozřejmě že i ostatní díly jsou naprosto úžasné, ale já k té trojce mám takový nějaký zvláštní vztah. Ani nevím proč.

    Poslední zmiňovanou knihu taky vůbec neznám, nicméně ty ilustrace jsou rozkošné.

    Článek je tohle fakt krásný. Už se moc těším na další příspěvky do téhle rubriky. Já mám totiž hrozně ráda takhle osobní články. Ne, že bych třeba neměla ráda recenze nebo tak, ale takováhle vyloženě hodně osobní povídání o oblíbených knihách, to prostě miluju. :)

    Měj se nádherně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Tak to máš z dětství tedy taky zajímavé zážitky :D Snad budeš mít možnost si pěkné zážitky jednou vytvořit s vlastními dětmi, ale vyprávěné pohádky jsou taky moc pěkné :)
      Neználek je pro mě fakt klasika a zdá se mi, že devadesátkové a starší děti to četly všechny :) Komunistická kniha hadr :D
      Znovu tady musím pochválit ty tvoje krasavice z Anglie, jednou si je taky musím pořídit a vychutnat si Harryho v originále, i když to pro mě bude určitě těžké, když jsem tolik zvyklá na ten český překlad...
      Jsem moc ráda, že se ti článek líbil, slibuju, že do budoucna zkusím přidávat víc takových osobnějších :)
      Měj se krásně, Kačí a znovu děkuji za úžasný komentář :)

      Vymazat
  6. Mě bohužel dospívání s Harry Potterem minulo a dodnes jsem si ho nepřečetla :/ Ale Magyka jsem četla! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda, Magdi a určitě to naprav :) Jsem ráda, že někteří z vás Magyka znají, já myslela, že jsem jediná :)

      Vymazat
  7. Mojí nej... knihou byly Děti z Bullerbynu. Nevím, kolikrát jsem ji přečetla, ale bylo to opravdu mockrát :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, tak to je jasnačka. Už se těším, až je jednou budu číst svým dětem a připomenu si je :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  8. Já jsem jako malá milovala sérii knih Anička a ...(je těch dílů asi tak šest, já mám pět, protože ta šestá byla nedávno vydaná a to jsem si ji ve třinácti nechtěla pořizovat :) První díl Anička a její kamarádky, byl asi ze všech nejlepší.(samozřejmě všechny díly byly super a každý měl něco do sebe) Nechaly jsme si tu knížku objednat společně s kamarádkou a potom jsme si pokaždé vyměňovaly dojmy z této knihy :) A abych nezapomněla všechny díly jsou od spisovatelky Ivany Peroutkové.
    lalymylifestyle.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyjo, jsem barbar, ale tuhle sérii tedy vůbec neznám, ale moc se mi líbí, že tvoje oblíbené dětské knihy byly od české autorky :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  9. Nesmírně mě těší, že i ty patříš ke generaci, která vyrůstala na Harrym Potterovi. Je to úžasný příběh a mohla bych ho číst pořád dokola. No, vlastně to dělám, akorát teď to s Modrým čteme v angličtině a kromě toho kouzla v tom nacházíme i spoustu chyb, kterých se Rowlingová dopustila. Přesto přese všechno je Harry Potter mou nejoblíbenější sérií, která k mému dětství patří stejně jako těšení se na Ježíška, a už mi to nikdo neodpáře. Potterhead Always ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to je moc pěkný rituál, který spolu máte a jo, chyby tam jsou, ale kdo by jí to neodpustil :)
      Měj se krásně a užívejte si to spolu :)

      Vymazat
  10. Jé, Magyk je pro tebe takhle zásadní? Četla jsem tu knihu (a myslím, že i další díly) v době, kde jsem hltala fantasy obecně. Sice si pamatuju ten obal a jméno toho kluka, ale za nic na světě bych nedala dohromady ani základní zápletku :D Ale moc se mi líbí, jak se z kterékoliv knihy může stát ta, která ovlivní něčí čtenářský život!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, Magyk je srdcovka, na Vánoce plánuju nostalgický re-reading :)
      Měj se krásně, Leni

      Vymazat
  11. Harry je moje srdcovka, s ním se vyrůstala mnoho let :-) A Magyk neznám, ale mám pocit, že je teď v LK...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že musí být srdcovkou pro celou naší generací a teď si ho určitě užívají malé děti znovu v tom krásném ilustrovaném vydání, já mám v plánu ho neteři kupovat každý rok k Vánocům, takže na něm v podstatě taky vyroste :)
      Měj se krásně, Lucí

      Vymazat
  12. Úžasný článek :) Taky si občas ráda připomenu knihy na kterých jsem vyrůstala :) Byl to Harry Potter a Septimus Heap :) Jo a ještě nesmím zapomenout na Charlieho Hnáta od Jenn Nimm :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc moc :) Jsem ráda, že jsme měly rády stejné knihy! Ale je pravda, že Charlieho Hnáta tedy neznám...
      Měj se krásně :)

      Vymazat
  13. Moc hezky clanek Hani :-)Mou oblibenou detskou knizkou byla Honzikova cesta a Robinson Crusoe :-)Preji hezky den :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, díky, Jani, za pochvalu :) Honzíkova cesta je rozhodně taky nestárnoucí klasiku, moc se těším, až se k ní někdy vrátím :) Naopak Crusoea jsem nikdy nečetla, ale doma ho mám, tak třeba to ještě někdy (na stará kolena :D) napravím :)
      Měj se krásně

      Vymazat