RC | Útěk - Peter May

By Hanka the bookworm - 13:06:00

Originální název: Runaway
Překlad: Filip Drlík
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016
Počet stran: 400

Píše se rok 1965 a pětice mladých kluků se rozhodne uprchnout s rodného Glasgow do Londýna. Tvoří kapelu, mají trochu peněz, hodně snů a nudné životy, a proto jim rozhodování netrvá příliš dlouho. Bohužel velmi brzy zjistí, že cesta za dosažením úspěchu je dlážděna kameny a že je čeká nejedna nesnáze. I Londýn samotný je hodně vzdálený snové představě mladíků, a tak se tři z nich vracejí po osmi týdnech zpátky frustrovaní, vyčerpaní, se změněnými životy.
O padesát let později dojde v Londýně k brutální vraždě a oni tři mladíci, dnes už vetší starci, se vracejí do města čelit své minulosti.


Peter May – nesmírně charismatický a inteligentní člověk a především skvělý spisovatel. Pro jeho trilogii z ostrova Lewis jsem se do něj zamilovala, tudíž když jsem měla možnost vybrat si u nakladatelství Host knihu k recenzi, volba nebyla nijak složitá. Novinka z pera tohoto Skota musela být moje. :)

Charakteristickým znakem spojujícím všechny Mayovy knihy (které jsem zatím četla), je střídání minulosti a přítomnosti. V pasážích z minulosti používá autor ich formu, kdežto v těch z přítomnosti er formu, což je nesmírně zajímavý a originální detail. V knize Útěk je ústředním motivem síla přátelství. V roce 1965 tvořila banda kluků nerozlučnou partu, nicméně události v Londýně je dokázaly rozdělit. Po padesáti letech však osud svede tyto muže znovu dohromady, aby se ukázalo, že zub času nezkalil přátelská pouta vytvořená v mládí. May je brilantní spisovatel a ta nostalgie na vás opravdu dýchá z každé stránky. Přestože je i tato kniha trochu říznutá detektivní linií, to není vůbec to podstatné. To, co tady hraje prim, je opravdu prvotřídně vystavěný příběh o mezilidských vztazích, o schopnosti táhnout za jeden provaz, i když je to mnohdy těžké. O tom, že stará přátelství nikdy nevyblednou. Že vzpomínky přetrvají.

"Ať běžíte, jak daleko chcete, věci, před nimiž utíkáte, na vás čekají hned po příjezdu. Protože si je neustále vláčíte s sebou."

Ústřední postavou je Jack, skrze něhož postupně odhalujeme spletitou cestu do Londýna a hlavně události, které pak jeho i jeho přátele poznamenaly na celý život. Autorovou velkou předností je rozhodně schopnost vykreslit své hrdiny na jedničku, což tady znovu prokázal. Jack (ale i ostatní) jsou zkrátka opravdoví lidé, se svými sny, tužbami a potřebami a právě i díky pasážím, kde je použita ich forma, můžeme nahlédnout do hlavy hlavního hrdiny a všechno prožívat s ním.


Jazyk autora je velmi vytříbený, krásně učesaný, místy i poetický, přesto však nesmírně čtivý a svižný. Střídání kapitol z minulosti a přítomnosti umožňuje dávkovat napětí, ale May to rozhodně nedělá naoko. On to totiž nepotřebuje, píše s lehkostí pírka a přesto zcela nedostižně, takže si skrze jeho slova v hlavě pomalu malujete celý ten příběh a jste v tom Skotsku (potažmo v Londýně) spolu s hlavními hrdiny. Právě spisovatelský um, atmosféra a perfektní hlavní hrdinové povyšují autorovy knihy na zcela jinou úroveň.

Doufám, že je z mé recenze patrné, jak moc mě Peter May jako spisovatel okouzlil. Své silné příběhy vždycky podpoří ještě další spoustou aspektů, které dohromady vytváří dokonalou rovnováhu a čtení jeho knih je prostě prvotřídním zážitkem. Útěk doporučuji všem, kdo chtějí opravdový příběh o přátelství, prodchnutý nostalgií a zatížený tajemstvím a hutnou atmosférou. Zklamaní určitě nebudete a pro ty z vás, kteří přeci jen preferují trochu větší napětí je tu stále trilogie z ostrova Lewis, na kterou nedám dopustit. Útěku uděluji poctivý plný počet 5/5 a moc se těším na autorovy další knihy.


Za poskytnutí recenzního výtisku a skvělý čtenářský zážitek mnohokrát děkuji nakladatelství Host.

No a teď klasicky pár otázek na Vás. Znáte Petera Maye? Četli jste od něho něco? Zaujal Vás? Budu se moc těšit na Vaše komentáře. :)

PS: Dneska se omlouvám za ty fotky, ale e-kniha opravdu není příliš fotogenická :)

  • Share:

You Might Also Like

16 komentářů

  1. Autora sice znám, ale bohužel jsem od něj zatím nic nečetla :)

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělá recenze! :)
    Nad autorem již dlouho váhám, ale opět jsi mě pořádně nalákala, takže se po jeho knihách a hlavně po Útěku budu muset podívat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky mockrát za pochvalu, Lucí.
      Moc se těším, až se do autora pustíš, je velice specifický a moc doufám, že se ti zalíbí :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Autor mě zaujal nedávno. Všimla jsem si jména a obálky jedné z jeho knih a začala pátrat kdo to vůbec je. Pak jsem zjistila, že to bude něco pro mě :)
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, věřím, že se ti bude líbit a budu se moc těšit na recenze :)
      Měj se krásně, Katy

      Vymazat
  4. Ach ach ach, krásně napsané <3 Skála už mi leží na nočním stolku a ráda bych ji v září stihla - zatím jsem ji jen otevřela a přečetla pár stránek a ten jazyk je nádherný. Ještě jednou Ti moc a moc děkuju za doporučení! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju mockrát za pochvalu, Kristý. Hrozně se těším, až se do Skály pustíš, doufám, že se bude líbit tak moc jako mně. Podzim je na její čtení ten nejideálnější čas, to jsi trefila výborně :)
      Měj se krásně a užij si čtení

      Vymazat
  5. Moc pěkná recenze, Hani :)
    Na mě teprve čeká série Ostrov Lewis, moc se na knihy těším. Jsem zvědavá, jak mě P. May osloví.

    OdpovědětVymazat
  6. Doufám, že se ti série bude líbit tolik jako mně :) Těším se na recenze!
    Díky za pochvalu a měj se krásně

    OdpovědětVymazat
  7. Again, začněme tím klišoidním "miluju tvoje recenze". Je to prostě tak. Já miluju tvoje recenze i na knihy, které se ti nelíbí. Nebo které se mně nelíbí. Tuhle knihu si asi do knihovničky úplně nepořídím (i když jsem milovník Skotska a Glasgow je v mých očích něco jako ztělesnění dokonalosti a hrozně ráda o těchhle místech čtu), ale jsem ráda, že se ti kniha líbila. <3

    Měj se nádherně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kačí, ty mi vždycky uděláš takovou radost <3 Moc ti děkuju :)
      Taky se měj krásně

      Vymazat
  8. Peter May je muj oblibeny autor. Cetla jsem od nej uzasnou serii Ostrov Lewis a nedavno jsem docetla jeho knihu Ostrov Entry a ta se mi take moc libila:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas! Ostrov Entry se mi sice líbil malinko míň než ostrovní trilogie, ale taky byl skvělý :) Těším se i na jeho čínské thrillery :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  9. Zatím jsem od něj nic nečetla, ale půjdu do toho. Výborná recenze. Měj se krásně, Hani.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, Zdeni, myslím, že Skála a další dva díly by se mohly líbit i manželovi (tak až půjdeš do knihovny :)).
      Měj se krásně

      Vymazat