RC AUDIOKNIHA | Sběratel motýlů - Dot Hutchinson

By Hanka the bookworm - 20:17:00

Překrásná zahrada, kvetoucí rostliny a sbírka motýlů… a to ne jen tak ledajakých. Zahradník si do své sbírky pečlivě vybírá jen ty nejkrásnější dívky, kterým vytetuje křídla a drží je v obrovském komplexu pro svou potěchu. Maya, přeživší motýl, ze Zahrady unikla a nyní je jen na dvou detektivech – Victoru Hanoverianovi a Brandonu Eddisonovi, aby z ní dostali, co se stalo jí a ostatním dívkám.


Sběratel motýlů je prvním dílem trilogie Sběratel, která zejména v zahraničí vyvolala velký ohlas a oblíbilo si ji i mnoho českých čtenářů. Já si knihu pořídila poměrně nedávno poté, co u nás vyšla, nakonec jsem se ale rozhodla vychutnat si příběh v audiopodobě.

Maya je mladá dívka, která se, značně zraněná, dostává na policejní stanici, kde se jí ujímá dvojice detektivů. Záhy se dozvídáme, že Maya není její skutečné jméno, ona ale svou pravou identitu tvrdošíjně tají. Postupně detektivům (tedy i nám) rozkrývá hrůzné tajemství Zahrady, v níž si zvrhlý psychopat vytvořil vlastní sbírku motýlů – dívek, kterým tetuje na záda křídla. Maya vypráví o sobě a své minulosti, o ostatních dívkách, o životě v Zahradě a v neposlední řadě právě i o Zahradníkovi, s fakty nicméně šetří a detektivy stojí značné množství sil vypáčit z ní všechny podrobnosti, které potřebují znát, aby mohli případ důkladně prošetřit a uzavřít.

Z postav se v příběhu dostane ke slovu v podstatě jen Maya – to ona je vypravěčkou příběhu a jen na ní záleží, co se dozvíme a co zůstane skryto. Je hrdinkou poměrně netradiční - byť se jí stalo mnoho zlého, zůstává až podezřele odtažitá, zpočátku by proto mohla někomu vadit. Její životní příběh je ale tak komplikovaný a spletitý, že je její povahu po čase možné pochopit. Stěží si představit, jak mohla všechny ty hrůzy objevivší se v jejím životě ustát. Autorce se rozhodně umně daří vyvolat sympatie nebo naopak antipatie u všech vedlejších postav, které přichází na scénu. Osvěžení určitě přichází v podobě ambivalentních detektivů Hanoveriana a Eddisona. Já si ale osobně úplně nejvíc oblíbila některé z ostatních děvčat v Zahradě – zejména pak vždy nápomocnou Lyonette a prostořekou Bliss.

Dot Hutchinson se ve Sběrateli motýlů rozhodla odhalit většinu pravdy již na začátku knihy, a pak jít formou retrospektivy, čímž si, alespoň podle mého názoru, pod sebou trochu podřízla větev. Na tento způsob výstavby děje totiž musíte být ultra zkušenými spisovateli, abyste dokázali udržet své čtenáře po celou dobu napjaté, obzvláště pokud příběh začíná „pozitivně“, tedy tak, že oběť přežila a nikoliv vraždou, jak je tomu časté u detektivek. Autorce se nedá upřít spisovatelský talent, napětí by se v knize místy dalo krájet, přesto by ale udělala lépe, kdyby pravdu odhalovala postupně a připravila si tak půdu pro velkolepé finále, které takto působí dost rozpačitě a samotné rozuzlení je taky na pováženou. Předpokládám, že většinu čtenářů příliš neuspokojí; teď jen záleží, jak moc s tím Hutchinson bude pracovat v dalších dílech.

Co bohužel knihu trochu sráží, je audioknižní podoba. Dílo je sice namluveno kvalitně a zvukové kulisy jsou určitě vyhovující, co ale ruší, je mužský narátor – Jan Hofman. To, že knihu, ve které je vypravěčkou příběhu mladá dívka, namluví třicetiletý herec, působí přinejmenším rozpačitě, ať už je jeho přednes jakýkoliv. Osobně by mi vyhovovalo, kdyby Hofman namluvil part detektiva Hanoveriana a Maya by byla namluvená nějakou mladou charismatickou herečkou s věcným hlasem.

Celkový dojem z knihy je vesměs pozitivní. Hutchinson přišla s atraktivním námětem, svým postavám dokázala vdechnout život, bohužel celek trochu sráží samotné zpracování a v druhé řadě taky rozpačitá podoba audioknihy. Hodnotím 3/5, ale i tak se těším na další díly, protože potenciál Sběratel motýlů určitě má a já věřím, že jej autorka příště dovede využít ještě o fous líp.

Za poskytnutí audioknihy k recenzi mockrát děkuji Alžbětě z Audiotéky. Na její detail můžete mrknout tady.

Jaký je Váš názor na Sběratele? Četli jste? Láká Vás? A těšíte se na další díly?

Vydavatel: XYZ
Interpret: Jan Hofman
Délka: 10:18 h

  • Share:

You Might Also Like

10 komentářů

  1. Knížka mě úplně neláká, ale ráda bych zkusila prostě audioknihu! Jeste jsem totiž žádnou neposlouchala :)

    Pěkný den :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to určitě neváhej někajou zkusit, Majdi, je to super :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. Sběratel motýlů je další knížka, u které hodně váhám. Moc mě totiž nelákají knihy, které na začátku vyloží všechny karty a čtenář tak přijde o moment závěrečného překvapení. Ale když jsou knihy napsány čtivě, nebráním se tomu. Nedávno mě mile překvapil Řezník, kde je vrah znám už od začátku, ale příběh je napsán hodně čtivě a i přesto napínavě, takže určitě výjimka potvrzuje pravidlo :-)
    Co se týče audioknihy a namluvení ženy mužem, to by mě dost iritovalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tahle kniha to má tak jako napůl, víš sice, co se stalo, ale nevíš, jak... Takže za mě doporučuji zkusit (třeba z knihovny) a uvidíš, jak moc tě to nadchne. Nad Řezníkem uvažuji, tak ráda slyším, že tam se to povedlo na výbornou :)
      Měj se krásně, Marcel

      Vymazat
  3. Nějak se mi při téhle recenzi vybavovala audiokniha Motýlek, kterou jsem kdysi poslouchala. Mluví tam Lucie Pernetová a ta mě všude irituje, protože je to spíš takový dětský, vysoký hlásek. :D

    Nicméně pěkná recenze. :) Na knížku se asi nevrhnu, popravdě, ale nevadí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo mně Pernetová taky až tak nesedí, setkala jsem se s ní v Dívce ve vlaku. Teďka mám od ní teda ještě jednu audioknihu, tak uvidím no...:)
      Mockrát děkuju za pochvalu, Vlasti :)

      Vymazat
  4. Pěkná recenze :) Samotný příběh vypadá celkem zajímavě, ale ta audioverze by mě v takovém případě asi taky vadila.

    já chci POEzii

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to škoda no, protože říkám, není to namluvené špatně, jen to prostě chtělo ženu...
      Měj se pěkně :)

      Vymazat
  5. Hezká recenze, Hani, já tedy nemohu hodnotit audio podobu z vlastní zkušenosti, ale stejně mi to přijde hodně zvláštní... poslouchat to výhradně z úst chlapa je prostě a jednoduše divný. Já knihu četla jako e-book, takže jsem to měla trochu rozcouraný, ale nejvíc mě asi dostal ten konec, kterej to podle mě prostě zabil, nesedělo mi to. Jsem na další díly zvědavá, ale budu obezřetnější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, Kristý a jo, zvláštní to tedy bylo... S tím koncem souhlasím, dalo se z toho vytěžit mnohem víc a udělat to napínavější. Já se na další díly těším, ale doufám, že se celkové zpracování výrazně zlepší :) Brzy mrknu na tvou recenzi, měj se krásně :)

      Vymazat