RC AUDIOKNIHA | Přiznání Alana Turinga - David Lagercrantz

By Hanka the bookworm - 13:57:00

Leonard Corell je policistou na malém městě. Práce ho však nebaví, protože se ve Wilmslow nic zajímavého neděje, navíc má mladík pocit, že při výkonu služby pouze mrhá svým talentem. Vše se ale obrátí vzhůru nohama, když je povolán do jednoho domu, aby objasnil detaily sebevraždy. Jakmile se Corell dozví, že zesnulým není nikdo jiný než věhlasný matematik Alan Turing, rozběhne se kolotoč zajímavých událostí, při kterých policista zjišťuje nejen pravdu o tomto geniálním logikovi, ale hlavně sám o sobě.


Budou to dva měsíce, co se mi podařilo navázat spolupráci s Audiotékou; moc si této příležitosti cením, protože jak víte, audioknihy mám velmi ráda. Když mi Lucie dala na vybranou mezi několika právě vycházejícími tituly, rozhodla jsem se právě pro Přiznání Alana Turinga. Jak asi většina z Vás ví, David Lagercrantz se stal pokračovatelem slavného Milénia – do série přispěl čtvrtou knihou, která nese název Dívka v pavoučí síti. Ohlasy se různí, většina se však shoduje na tom, že je Lagercrantz kvalitní spisovatel a já už nyní můžu jedině souhlasit.

Autor pro svou novou knihu zvolil velmi ojedinělý způsob budování děje. Na pozadí reálných událostí totiž přichází s klasickou staroanglickou detektivkou a musím uznat, že toto spojení funguje velmi dobře. Příběh knihy se odehrává v roce 1954, a přesto, že od konce války uplynulo už bezmála deset let, o Turingově přínosu se toho mnoho neví. Sama si nejsem jistá, jak moc holdujete dějepisu (já třeba moc ne), takže pro ty z Vás, kteří nevědí… Alan Turing byl reálně žijící osobou, která měla stěžejní postavení v druhé světové válce. Tento geniální matematik byl totiž jedním z těch, kdo prolomili německý námořní kód Enigma a výrazně tak namohli Britům zvrátit její průběh. Zároveň je považován za jakéhosi praotce informatiky, jako první totiž uvěřil, že se dá sestavit plně inteligentní stroj, který se vyrovná lidskému mozku (a díky kterému právě teď pravděpodobně čtete mou recenzi ). Když se tedy vrátíme k ději – hlavní postavou příběhu není Alan Turing, nýbrž policista Leonard Corell, který je povolán prošetřit jeho záhadnou sebevraždu (která je mimochodem také reálná). Mladíkovi se nechce věřit, že by si matematik sáhl na život, proto se rozhodne pátrat na vlastní pěst. Stopy ho zavedou do Cambridge, kde Turing působil a pomalu se mu daří rozplétat jednotlivá vlákénka, až dokud nezjistí, jak to s Turingem za války vlastně bylo. Spolu s odhalováním pravd z Alanova života, však zjišťuje i mnoho věcí sám o sobě…Přiznání Alana Turinga je tedy nejen detektivkou, nejen historickým románem, ale i sondou do nejedné introvertní duše (tato vlastnost totiž spojuje jak Corella, tak Turinga). Kromě toho se však Lagercrantz dotýká možná nejzávažnějšího problému (nejen) padesátých let – homosexuality. Těžko uvěřit, že ještě před šedesáti lety se pořádaly doslova hony na homosexuály a odlišná orientace byla dokonce považována za trestný čin. Jsem opravdu ráda, že jsme se od té doby dokázali alespoň o kousek posunout, i když věřím, že až za padesát let někdo sepíše knihu o naší době, bude taky kroutit hlavou…


Jak už jsem nastínila v předchozím odstavci, nejvíce prostoru co se postav týče, dostává právě Leo Corell, což je velmi zvláštní mladík. Policejní práce ho ubíjí, raději by se realizoval na poli jiných věd. Je přemýšlivý a jeho logické myšlení je na vysoké úrovni. Těchto vlastností Lagercrantz samozřejmě šikovně využívá, aby čtenáři mohl nastínit, čím že se Alan Turing vlastně zabýval. V knize nechybí mnoho matematických výkladů a setkáme se třeba i s paradoxem lháře. Skrze postupující „vyšetřování“ se toho dozvíme mnoho i o samotném Turingovi, jaký byl, jak přemýšlel, ale hlavně, jakým způsobem se zasloužil o rozluštění Enigmy. Nechybí ani šokující informace z jeho osobního života, snad mohu prozradit, že se sám přiznal k homosexualitě a byl za to trestně stíhán. Jako formu trestu mohl zvolit vězení či hormonální léčbu estrogenem, který mimo jiné zapříčí růst prsou…Pro jakou možnost se Alan rozhodl, už Vám říkat nebudu, jen si uvědomte ten paradox – dílo člověka, který zachránil možná miliony lidí, bylo zastíněno tím, že byl homosexuál… Až v roce 2013 mu byla posmrtně udělena milost…

Styl psaní autora je poměrně dost náročný, nechybí vnitřní monology, popisy (a to mnohdy i poměrně složitých jevů, které mně – jako naprostému nematematikovi – nic moc neříkaly). Co bych určitě vyzdvihla, je Davidova schopnost skvěle zachytit atmosféru Anglie padesátých let. Zajímavým prvkem mi přišlo i to, jak pracuje s retrospektivou – častokrát nějakou situaci nastínil (obvykle) Correlovýma očima, aby ji následně „převyprávěl“ z pohledu někoho jiného. Děj se v této knize rozhodně nikam nežene, je spíše rozvláčný, ale za nudný bych ho určitě neoznačila.

Co se týče zvuku – hlas knize propůjčil Miroslav Táborský, jehož přednes se mi k celkovému ladění knihy hodil. Interpret je klidný, rozvážný, má hluboký hlas a celkově na mne zapůsobil tak nějak „staroanglicky“. Příliš málo na můj vkus však měnil intonaci, a tak jsem se při delších dialozích nejedenkrát dostala do potíží a nevěděla, kdo vlastně mluví. Rozhovory se mi zkrátka trochu slévaly. Myslím, že k umocnění atmosféry by rovněž dopomohla nějaká ponurá hudba na pozadí nebo alespoň při rozdělení jednotlivých kapitol.


Celkově ale hodnotím knihu kladně. Příběh je zajímavý a svým způsobem i poučný, je však určitě pro náročnější čtenáře. Myslím, že nejvíc by ho ocenili lidé, kteří mají rádi matematiku, logické rozpory, zajímá je historie, postava Alana Turinga, nějaká ta konspirace a ještě k tomu si tohle všechno chtějí vychutnat v podobě klasické detektivky. Audioknihu doporučit určitě také mohu, ale ne začátečníkům - protože je náročná kniha, je samozřejmě náročný i poslech a je nutné se na něj soustředit. Moje závěrečné hodnocení tedy 4/5.

Za poskytnutí audioknihy k recenzi tímto ještě jednou mockrát děkuji Audiotéce, na knihu se můžete mrknout přímo ZDE!

Četli jste knihu? Znáte ji? Věděli jste, kdo to byl Alan Turing? A co David Lagercrantz, dostali jste se již ke čtvrtému dílu Milénia? Pokud se chcete jakkoliv vyjádřit k jakémukoliv bodu recenze nebo mi třeba doporučit nějaká faktografická zbeletrizovaná díla, budu jedině ráda. Mějte se krásně. ♥

Vydavatel: Audiotéka
Interpret: Miroslav Táborský
Délka: 13:39 h
Režie: Jakub Tabery
Mistr zvuku: Jan Kacian
Překlad: Zdena Pošvicová

  • Share:

You Might Also Like

13 komentářů

  1. Pěkná recenze :) Na knížku jsi mě rozhodně nalákala, jen asi zvolím papírovou podobu... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za pochvalu, pokud se do knihy pustíš, určitě dej pak vědět, jak se líbila :)
      Krásný večer

      Vymazat
  2. Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo objevil kouzlo audioknih v telefonu :D Já si nemlžu pomoci, ale při uklízení je to paráda. A na knihu/audioknihu si mě opravdu nalákala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, navíc tahle apka od Audiotéky je prostě senzační :) Já ponejvíc poslouchám při řízení nebo procházkách se psem :)
      Jsem ráda, že se mi trochu povedlo tě nalákat, měj se krásně, Katy :)

      Vymazat
  3. Já se těším na Enigmu od Joty. To je taky o Turingovi a docela mě to láká...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jó? O tom ani nevím, díky za tip, díky téhle knize jsem se o něho určitě začala více zajímat, tak mrknu i na Jotu :)
      Měj se krásně

      Vymazat
    2. oni to ze svych stranek dali asi pryc, nenasla jsem to, ale je to toto
      http://www.databazeknih.cz/knihy/alan-turing-enigma-247598

      Vymazat
    3. Díky, už jsem si to na databázi dala do "chystám se číst" :)

      Vymazat
  4. S audioknihami zkušenost nemám, ale nemusí to být špatné. Třeba to také jednou zkusím. Jinak o této knize jsem neslyšela, ale ani ji číst nebudu. S matematikou a dějepisem se zrovna moc nekamarádím. Ale recenze je to moc hezká :)

    http://katiehoral.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se neboj to zkusit, já se do nich pustila teprve asi před dvěma lety, ale od té doby mi dělají společnost pokaždé, když nemůžu číst fyzickou knihu :)
      Děkuji za pochvalu a měj se krásně :)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze, Haničko :) Tomuhle titulu určitě plánuji dát šanci, spíše tedy v klasické papírové formě. Ale je to jedna z knih, u kterých mám pocit, že to musím nechat "dozrát" a pak jednou přijde ten moment, kdy budu vědět, že ji potřebuju :) Takže se na ni chystám, ale až za nějaký čas :) Měj se moc hezky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Kristý :) Určitě si ji napiš na svůj nekonečný TBR a jednou se do ní pusť. Je to náročné, ale přijít o to, by byla škoda :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  6. Já před audioknihami dávám přednost jedině tištěné podobě. Klidně si se zájmem přečtu knihu i v originálním znění v angličtině. Pokud něčemu nerozumím a nepomůže ani online překladač, vždy se obrátím na www.prekladysro.cz/anglictina

    OdpovědětVymazat