RC | Měsíční svit nad Paříží - Jennifer Robson

By Hanka the bookworm - 18:06:00

Originální název: Moonlight over Paris
Překlad: Naďa Funioková
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2016
Počet stran: 368

Měsíční svit nad Paříží je historický román z meziválečného období „ztracené generace“. Hlavní hrdinka, Angličanka Helena Montagu-Douglas-Parrová, si na rodičích vyprosí rok strávený v Paříži. Prodělala právě velmi vážnou chorobu a ráda by konečně začala pořádně žít. Ve Městě světel se chce věnovat své vášni – malování a hodlá se také konečně vyrovnat se svou minulostí a nešťastným vztahem, kterým si prošla. Podaří se jí v neznámém prostředí uspět?

Román Měsíční svit nad Paříží mne zaujal hned, jakmile vyšel v českém překladu. Obvykle nevyhledávám romantické knihy, na této mě ale zlákala překrásná obálka a zejména období, ve kterém se děj odehrává. Na blogu už jsem kdysi zmiňovala, že právě meziválečná doba patří k mým vůbec nejoblíbenějším, navíc Paříž té doby musela mít úžasné kouzlo. Když se mi proto naskytla možnost zrecenzovat knihu pro Jotu, neváhala jsem ani minutu.

Příběh je velmi lehký, nenáročný na čtení, přesto však půvabný a svým způsobem i podmanivý. Knihu jsem odkládala jen velice nerada a moc se mi líbilo nechat se unášet na vlně lehké naivity hlavní hrdinky. Bylo to něco naprosto jiného, než co normálně čítám. Tím však nechci říct, že by byl příběh nějak přehnaně originální, spíše naopak. Dostanete od něj přesně to, co byste od romantické knihy čekali. Mladou, krásnou hlavní hrdinku, která vyrazí na vlastní pěst (i když ne tak docela) do Paříže. Dvacátá léta jsou v plném proudu, což neznamená nic jiného než večírky, jazz a umění. Do jejího života samozřejmě postupem času vstoupí charismatický muž a vy tak jen čekáte, jestli se ti dva dají dohromady už v půlce, nebo jestli s tím autorka počká až do závěru.


Hrdinové této knihy však zůstávají vcelku uvěřitelní. Helena (jak už jsem řekla) je mladá, krásná žena, lehce naivní, ale tomu se snad nelze divit vzhledem k tomu, z jaké rodiny pochází. Líbilo se mi, že je na jedné straně trochu zakřiknutá, na druhé straně ale, když jde do tuhého, se umí postavit za svůj názor. Sam je opředen tajemstvími, jak už to tak v dobrých romantických knihách bývá. Po celou dobu mi byl velmi sympatický, jen jeho rozhodnutí na konci už mi přišlo až přespříliš pohádkové, ale tak proti gustu… Osvěžení, kromě Heleniných nových přátel, tvořily také skutečné postavy té doby. Setkáme se s Hemingwayovými, Fitzgeraldovými či Murphyovými, což podle mého činí knihu autentičtější.

Co pro mě osobně pozvedá knihu na vyšší úroveň a proč ji nezařazuji do průměru v rámci romantické literatury, je určitě autorčin styl. Robsonová před napsáním knihy provedla opravdu důkladnou rešerši, o čemž se ostatně můžeme přesvědčit v samotném závěru, kdy nám doporučuje, co „číst dále“. Díky tomu vytvořila věrohodnou atmosféru dvacátých let, která na mě skrze stránky doslova dýchala. Přenesla jsem se do Paříže a představovala si, jaké to asi muselo být na všech těch večírcích, no a vzhledem k tomu, že sama mám docela kladný vztah k umění, mě potěšila i Helenina vášeň právě v této oblasti.

Kniha má ovšem i jedno velké, ale velké mínus. A to je korekce v českém překladu. S takovým množstvím chyb a překlepů jsem se již dlouho nesetkala. Já osobně nepatřím v tomto směru k úplným puritánům, znám lidi, kteří jakmile narazí na jednu chybku, už mají zkažený požitek ze čtení. Já umím odpouštět, sama nejsem neomylná (i když psaní na blogu a v knihách je samozřejmě něco úplně jiného). Nicméně v Měsíčním svitu bylo už i na mě těch chyb prostě moc. Taky mi moc nevyhovovalo, jak byl koncipován závěrečný slovníček pojmů (francouzských). Je totiž uspořádán abecedně, což by při hledání možná bylo užitečné, pokud by obsahoval úplně všechny výrazy. On ale všechna slovíčka neobsahuje, což samozřejmě vyúsťuje v jistou nepřehlednost. Mnohem užitečnější by mi přišlo klasické řazení pojmů podle stran, na kterých se vyskytují, ale možná už moc rýpu…


Sečteno, podtrženo – v rámci žánru romantika kniha vybočuje zejména pro svou atmosféru, která je vykreslena rozhodně na výbornou. Příběh nepřekvapí, ale na druhou stranu si u něj nádherně odpočinete a přenesete se do Paříže dvacátých let, takže jestli máte tuto dobu rádi a hledáte něco lehčího na čtení, určitě knihu můžu doporučit. Vadou na kráse jsou však zmíněné překlepy a chyby a velká škoda jich, opravdu kazí celkový dojem. Knize uděluji 4/5.

Za poskytnutí recenzního výtisku a příjemné chvíle, které jsem nad knihou strávila, děkuji tímto mockrát nakladatelství Jota.

Četli jste už tuto novinku? Líbila se Vám, nebo se na ni snad teprve chystáte? Je Paříž dvacátých let něco, co Vás okouzluje? A co Váš vztah ke „ztracené generaci“? Určitě se se mnou o tom všem a ještě o spoustě dalšího pojďte pobavit do komentářů. Těším se ♥

  • Share:

You Might Also Like

23 komentářů

  1. Toto mi príde ako fajn pohodovka na Vianoce, mamke by som ju určite dala na prečítanie :) Prekvapujú ma ale chyby, u Joty som zvyknutá na kvalitu, tak snáď to bola len malá výnimka, ktorá potvrdí pravidlo, že majú dobré preklady :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si myslím, že jako dárek je to skvělé, mamce se bude jistě líbit. Chyby u Joty mě také zarazily, i já jsem u nich zvyklá na kvalitu a když jsem pro ně recenzovala třeba třetí díl Sirotčince slečny Peregrinové, nenarazila jsem na žádnou...Škoda no.
      Měj se krásně :) ♥

      Vymazat
  2. Knížku jsem četla, což asi víš :) Korekce byla šílená, to je pravda. Ale jinak se mi kniha velice líbila :). A moc pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já mám podobné pocity, až mě překvapilo, že mě romantický příběh dokázala tak zaujmout, ale ta korekce :(
      Díky za pochvalu a měj se krásně :)

      Vymazat
  3. Krásna recenzia! :) O knihe počujem samé pozitívne názory a tak som rada, že to pociťuješ rovnako. Podľa anotácie ma príbeh zaujal a k tomu ta krásna obálka! :) Určite ju mám v pláne prečítať. Dúfam len, že bude vydaná aj v slovenčine. :) Je škoda, že si na tom preklade nedali viac záležať. Tie chyby dokážu vážne naštvať. :/
    Maj sa krásne a užívaj večer.
    PS: Tá druhá fotka je ozaj úžasná!! :) Ten pocit domácej pohody ku mne sálá až cez obrazovku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju za pochvalu jak recenze, tak fotek, opravdu si toho vážím ♥
      Doufám, že se ke knize taky dostaneš a bude se ti líbit aspoň tolik, co mně :)
      Taky se měj krásně

      Vymazat
  4. Teda, Paříž dvacátých let - to jsi mě nalákala maximálně! :) Obálka je fakt krásná, ale ty tvoje fotky jsou ještě hezčí, vážně povedené!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc moc děkuju, hrozně mě to těší :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  5. Ó, to je taká krásna recenzia, no väčšmi sa rozplývam nad tvojimi fotkami...sú prekrásne ♥^.^♥ Asi som sa do nich zamilovala :D A knižka ma teraz láka ešte väčšmi...túto dobu taktiež obľubujem a romantika, to je moje :) Len tie preklepy, škoda :/ Aj ja som tolerantný človek, čo sa týka podobného problému, ale keď je toho už moc, tak to čitateľský zážitok vážne poriadne pokazí. Aj mne sa len prednedávnom do rúk dostala zaujímavá kniha, no toľko chýb som jakživ v žiadnej knihe nestretla až ma kvôli tomu text miatol a musela sa veľakrát pozastaviť, prečítať to ešte raz, aby mi príbeh vôbec dával zmysel. Ale kniha to bola fajn, len tie preklepy vážne až bili do očí a čítanie som si až tak neužila, takže ťa úplne chápem...Avšak, kniha ma vážne láka, určite sa jedného dňa po nej pozriem :) Maj sa krásne, a ešte raz, klobúk dole za tie fotky...fakt sú nádherné a to myslím so 100% úprimnosťou :D ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mony, jako vždy ti hrozně moc děkuju za překrásný komentář. Opravdu si toho vážím :)
      Doufám, že až se ti jednou dostane kniha do ruky, bude se ti líbit aspoň tolik, jako mně :)
      Měj se krásně a opravdu moc děkuju ♥

      Vymazat
  6. Hani, sepsala jsi to tak famózně, až si knihu připisuji na seznam. A ty fotky, to se těžko komentuje. Nádhera <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristý, moc, ale moc děkuju :) Pohodová romantická oddechovka na zimní večery s čajíkem v ruce - ideál :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  7. Sama bych knihu asi nečetla, ale jako Vánoční dárek bude úžasná :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
  8. Doufám, že moje otázka není příliš vlezlá - jak ses dostala ke spolupráci s Jotou? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvoje otázka vůbec není vlezlá :) Pokud to dobře chápu, tak spolupráci s Jotou má každý (já tedy určitě) nepravidelnou. Funguje to u nich tak, že na FB skupině Blogeři nakladatelství Jota vypisuje jedna zodpovědná osoba (Lucie Horská) vždy příspěvek, pokud je k dispozici nějaký recenzní výtisk. Ty jí pak (pokud máš o knihu zájem) napíšeš mail a ona z došlých mailů vybere, kdo bude recenzovat :)
      Určitě se neboj kontaktovat přímo jí (horska@jota.cz) nebo si zažádej o členství na té FB skupině (kdybys to nemohla najít, pošlu odkaz), a pak už jen čekej, až se tam objeví nějaká kniha, kterou bys ráda :)
      Snad jsem ti trochu pomohla,
      měj se krásně, Magdi :)

      Vymazat
  9. V první řadě ti musím pochválit perfektní fotky - už kvůli nim vypadá knížka o poznání lákavěji :)
    Jinak já sama na romány moc nejsem, ale vypadá moc pěkně jako tip na dárek. Až na ty překlepy - já sama se moc nevytáčím kvůli pár chybkám, ale když je jich víc... no, všeho moc je zkrátka příliš :)

    Lory Humble × TICHÝ ODPOR

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A mimochodem, jsem taky hrozně vlezlý člověk - četla jsem si předchozí komentář a celkem ráda bych taky zkusila spolupráci s Jotou, nicméně tu skupinu prostě nemůžu najít - můžu tě poprosit o odkaz? :)

      Vymazat
    2. Lory, moc ale moc děkuju za pochvalu :) Jako dárek určitě doporučuji, myslím, že třeba maminkám/babičkám by kniha mohla udělat radost :)
      Vlezlá vůbec nejsi, odkaz je tady: https://www.facebook.com/groups/158685487869501/?fref=ts snad to podle něho najdeš, je to uzavřená skupina, do které ti musí povolit přístup právě paní Horská, proto doporučuji napsat prvně jí na ten mail :)
      Měj se nádherně

      Vymazat
  10. Navnadila jsi mě už tím, že se to odehrává v Paříži v době ztracené generace. Jsem totiž stejně jako ty "fanouškem" tohohle období. (Pak mám ještě takhle hodně ráda beat generation a prokleté básníky.) Naprosto jsi mě přesvědčila, že knihu potřebuju, Samem, protože jsem sucker pro tenhle typ hrdinů, a taky tím, že "se setkáváme s Hemingwayovými, Fitzgeraldovými a podobně".

    Jak to tak vidím, knihu si rozhodně seženu, ale rozhodně ne česky, protože já četné překlepy úplně nesnáším. :D Nechápu, kdo to kontroluje, když nechá projít knihy s překlepy.

    V neposlední řadě musím ještě hrozně moc pochválit ty nádherné fotky!

    Měj se nádherně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kačí, doufám, že jestli knihu seženeš, bude se ti líbit. Je to lehká, pohodová romanťárna, ale to období tomu samozřejmě hódně přispívá :)
      Mockrát děkuju za pochvalu fotek, moc si toho vážím ♥
      Taky se měj krásně

      Vymazat
  11. Knížka mi dorazila v pátek, tak jsem na ni moc zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem, jsem moc zvědavá na tvoji recenzi :)
      Měj se krásně

      Vymazat