Čaroprávnost - Terry Pratchett

By Hanka the bookworm - 10:49:00

Úžasná Zeměplocha – 3. díl
Originální název: Equal Rites
Překlad: Jan Kantůrek
Nakladatelství: Talpress
Rok vydání: 1994
Počet stran: 276

Čaroprávnost, třetí díl ze série Úžasná Zeměplocha, vypráví příběh mladičké Eskariny, která se narodila jako osmý potomek osmého syna. V případě, že se osmému synovi narodí osmý syn, se tento totiž automaticky stává mágem. V případě dcery to ale neplatí, protože se ženami zeměplošská magie zkrátka vůbec nepočítá; příliš pozdě si starý kouzelník Podomní Kšaft uvědomil svůj omyl. Kouzelnou hůl, která je charakteristikou každého mága totiž Eskarině předal, aniž by se ujistil, že se skutečně jedná o chlapce…

Není tomu tak dávno, co jsem s touto rozsáhlou sérií začala, a přesto už mám za sebou třetí díl. To myslím dostatečně poukazuje na to, jak mě celý svět Zeměplochy ohromil. Vzhledem k tomu, že druhý díl – Lehké fantastično se věnuje stejným postavám jako Barva kouzel, neměla jsem potřebu sepisovat recenzi, protože by byly v bleděmodrém téměř totožné (recenzi na první díl si můžete přečíst tady). Čaroprávnost však na scénu přivádí zcela nové charaktery, a tak si myslím, že si zaslouží samostatný článek…


V předchozích dvou dílech bylo opravdu pramálo děje. Postavy zkrátka jen tak putovaly Zeměplochou a zažívaly nejrůznější dobrodružství. V této knize už je to trochu o něčem jiném. Hned v úvodu Pratchett vytvořil zajímavou zápletku, to když Podomní Kšaft předal magickou hůl dívce, která díky svému pohlaví na takovou věc vlastně vůbec nemá nárok. Zbytek knihy se pak točí právě kolem tohoto ústředního motivu – zda se tedy hlavní postavě Eskarině podaří státi se mágem či nikoliv. Takový mág musí totiž studovat na speciální Univerzitě, kam je však dívkám přístup zakázán. V průběhu knihy Esk doprovází Bábi Zlopočasná, postava, se kterou se (jak jsem pochopila) setkáme v dalších dílech ještě několikrát.

Bohužel musím konstatovat, že právě postavy byly tentokráte asi hlavním problémem, který jsem s knihou měla. Bábi Zlopočasnou bych ještě dokázala překousnout, neoslnila mě, ale věřím, že v průběhu dalších dílů projde velkým vývojem a bude jí postupně věnováno stále více a více prostoru. Naproti tomu Esk mě otravovala po celou dobu. Já vím, že se jedná o dítě, ale číst o ní mě vůbec nebavilo; její pohnutky mi přišly nepochopitelné, zdála se mi občas rozmazlená a nafoukaná, někdy příliš chytrá, jindy příliš dětinská. Nevím, zda to byl Pratchettův záměr, ale zkrátka by mi vůbec nevadilo, kdybych se s ní jako s postavou už nikdy nesetkala.


Pokud jste četli mou předchozí recenzi, pak víte, že jsem až do nebes vychvalovala zejména autorův humor. I zde ho najdeme dostatek (ne tolik jako v předchozích dílech, ale je tu), nicméně se mi zdál takový nucený. Jakoby se kamsi vytratila ta lehkost, se kterou Pratchett vtipkoval v předchozích knihách. Tady jsem měla tak trochu dojem, že některé humorné situace či hlášky jsou do knihy vecpány jakoby násilím. V knize jsem rovněž postřehla až nehorázné množství chyb a překlepů, což mě velice rušilo při čtení.

Výsledkem je, že jsem ani ne tří set stránkovou knihu četla přes dva měsíce. Sice se mi líbí, že autor řeší aktuální až nadčasová témata (rovnoprávnost žen a mužů) – mimochodem, do češtiny byl zvolen i moc hezký název (Čaroprávnost, chápeme se, že? :D), nicméně to samo o sobě nestačí. Postavy mi nebyly sympatické a i děj mi byl v podstatě lhostejný a kolikrát jsem se dokonce přistihla, že při čtení vůbec nedávám pozor a přemýšlím nad jinými věcmi. Tento díl jsem ohodnotila průměrnými 3/5, protože i přes tu spoustu výhrad, se pořád jedná o dobrou knihu. Nezbývá mi ale než doufat, že se s dalšími díly vrátí opět ten starý dobrý Pratchett se svým břitkým humorem, trefnými hláškami a skvěle propracovanými postavami.


Co Vy si myslíte o Čaroprávnosti? Líbila se Vám? A jaká kniha s „čarodějkami“ je podle Vás nejlepší? A ještě mi prosím povězte, vyskytuje se v dalších knihách Esk? Budu se moc a moc těšit na Vaše komentáře, moji milí. :)

  • Share:

You Might Also Like

8 komentářů

  1. Knihu som ešte nikdy nečítala a ani som o nej nepočula. Ale keďže je to fantasy (ktoré milujem! :D) tak ďakujem za tip. :) To je škoda, že sa ti ten tretí diel nepáčil tak ako predošlé.:/ Tiež nemám rada knihy, pri ktorých nevnímam dej. Ale každopádne, kniha má krásnu obálku. :) Dúfam, že z ďalších častí budeš mať väčšiu radosť. Prajem pekný deň, maj sa nádherne. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě Zeměplochu jako celek doporučuji, vzhledem k tomu, že je to tak rozsáhlá série je myslím jasné, že ne všechny díly se všem zalíbí, ale vhledem množství postav a knih si jistě každý přijde na své, takže se do toho určitě pusť, pokud miluješ fantasy, tak je to must read :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  2. Ježiši kriste. To je všechno, co se mi honilo hlavou, když jsem si přečetla tu první vyfocenou ukázku. Nevím proč, ale odstavec, kde se zmiňuje Gandalf a společně s ním divoký sex a vymykání se z rukou, mě maličko rozhodilo.

    Z tvé recenze bych usuzovala, že tahle kniha má syndrom třetí knihy, ale to asi úplně nesedí, když je těch dílů tolik. Hm. Mrzí mě, že sis knihu neužila tolik, jako ty předchozí dvě. A i mě mrzí, že tě nebavila protagonistka, protože neznám nic otravnějšího, než když člověk nepřijde na chuť hlavní postavě. Takhle já to mám s Claire v Outlanderovi. Příběh jako takový naprosto miluju a děsně zbožňuju svýho Jamese Alexandera Malcolma Mackenzie Frasera, ale Claire je podle mě jednoduše děsná. A nejhorší je, že všichni ostatní ji milujou. Si pak přijdu jak černá ovce. :D

    Úplně přesně vím, o čem mluvíš, když říkáš, že jsi u toho čtení ani nedávala pozor. To já občas takhle čtu a najednou zjistím, že jsem sice o deset stran dál, jenže minimálně pět z nich musím přečíst znovu, jelikož můj mozek se rozhodl driftovat někde mezi meme obrázky a hlubokomyslnými úvahami o ... Takže tak.

    Doufám, že další knihy v sérii se ti budou líbit víc. Měj se nádherně! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nojono, co nadělám, věřím, že další knihy mě nadchnou, teďka mě zrovna čeká díl, který vychvalují snad úplně všichni, ale rozhodla jsem si dát trochu pauzu. Možná to vytáhnu zase někdy o Vánocích nebo tak, protože vím, že se mi bude stýskat :)
      Do toho Outlandera se už sakra taky musím pustit, abych zjistila, co na tom všichni mají. Zdá se, že vážně všichni milují (bože, to má tolik jmen?) Frasera - tak snad se do něj zabouchnu taky, i když se mnou to nebude mít lehký hošánek. Na knižní lásky jsem snad ještě náročnější než ve skutečnosti :D
      A "driftovat mezi meme a hlubokomyslnými úvahami" mě fakt pobavilo..napiš knížku, prosím!!! Byla by to fakt děsná sranda, tomu věřím :D :)
      Měj se krásně, Kačí

      Vymazat
  3. Čaroprávnost je zrovna jedna z pratchettovek, které jsem četla, ale nezanechaly ve mně skoro nic. Bábi Zlopočasnou mám ráda, i když spíš na základě dalších knih - Soudné sestry, Čarodějky na cestách.
    Nepamatuju si, že by se mi někdy Pratchettův humor zdál nucený, tím jsi mě zaskočila... Podle mě jsou nejlepší (co do humoru i zápletky) poslední knihy (s Vlahošem) nebo linie o Hlídce (Stráže! Stráže! atd.), takže bych doporučovala spravit si chuť jednou z nich :)
    Ale jsem vážně ráda, že ses na Zeměplochu dala! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, mám z ní taky takový dojem, přemýšlím nad ní více vlastně jen proto, že pro mě byla docela zklamáním...asi zapadne, nicméně o to víc se těším na další díly :) Obzvláště ty poslední vychvalují snad všichni, nicméně já to přeci jen asi vezmu popořadě. Mockrát ale díky za tipy, aspoň se mám na co těšit, až se k nim tak za pět až deset let propracuju :D
      Měj se krásně, Leni

      Vymazat
  4. Zeměplocha je právě ta série, které se děsím. Nikdy mě moc nezajímala, ale nedávno jsem si řekla, že bych se do ní mohla také pusitit. Zjistit, co se na ní všem líbí. Jen tak, ze zvědavosti. Ale pokaždé, když v knihkupectví pak vidím množství těch knížek, jsem vyděšená :D
    Je škoda že se ti tenhle díl nelíbil tolik jako ty předešlé dva. Ale zase si můžeš říct, že ty další budou určitě lepší. A co se sérií týče, vždycky je nějaká kniha slabší a další je zase lepší. Takže si myslím, že se máš ještě na co těšit ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivet, určitě dej Zeměploše šanci, díly na sebe opravdu navazují velmi volně, takže je v podstatě jedno, po čem sáhneš, chybu asi neuděláš a uděláš si jasnou představu, zda by tě to zaujalo nebo ne :)
      Jinak se sériemi máš pravdu, vždycky je nějaký díl lepší a jiný horší, takže se moc těším, až si spravím náladu na těch dalších :)
      Měj se krásně

      Vymazat