Babička pozdravuje a omlouvá se - Fredrik Backman AUDIOKNIHA

By Hanka the bookworm - 19:18:00

Vydavatel: OneHotBook
Interpret: Valérie Zawadská
Délka: 12:46 h

Román Babička pozdravuje a omlouvá se švédského autora Fredrika Backmana, známého především díky bestselleru Muž jménem Ove, nám představí nesourodou dvojici nejlepších kamarádek – sedmiletou (skoro osmiletou) Elsu a sedma sedmdesátiletou (vlastně skoro osma sedmdesátiletou) babičku. Obě jsou tak trochu jiné – Elsa je na svůj věk až příliš vyspělá, babička zase příliš bláznivá a právě proto si spolu tak skvěle rozumí. Babička Else vypráví ty nejlepší příběhy o báječné pohádkové říši, ve které není nic nemožné a ti, co jsou jiní, se tam mají nejlépe ze všech. Díky tomu, že má Elsa tak skvělou babičku, která se jí za každé situace zastane a nebojí se svérázně vyřešit jakoukoliv situaci, holčička ani jiné kamarády nepotřebuje.

Od tohoto autora jsem četla již jeho debutový román o bručounovi Ovem, který bych zhodnotila jako lepší průměr. Tak nějak jsem tedy tušila, jaký styl mám očekávat – bláznivé postavy, všedně nevšední situace a velmi dobrý styl psaní. To, že knihu namluvila Valérie Zawadská, mě nalákalo zkusit audio podobu.

Musím říct, že jsem od příběhu dostala něco trochu jiného, než jsem očekávala. Myslela jsem si totiž, že nám autor naservíruje bláznivou babičku a její vnučku Elsu, které spolu budou prožívat jedno dobrodružství za druhým a občas to bude proloženo nějakým tím pohádkovým vyprávěním. To jsem se tedy pěkně spletla. Skoro ihned na začátku totiž dojde k jedné závažné události (nechci prozrazovat), která změní celý směr děje. Rovněž příběhy z pohádkové říše Před procitnutím mají daleko větší váhu, než jsem si původně myslela. To, jak se tedy nakonec příběh vyvinul, mi nebylo příliš sympatické a byla bych bývala raději, kdyby to zůstala jako na začátku. Na mě totiž v jednom románu bylo těch pohádkových říší a tajemství a princezen trošku moc, ačkoliv musím přiznat, že na konci vše dávalo jasný smysl.

Co se postav samotných týče – babičku budete milovat (aspoň si to myslím), vždyť jaké dítě by nechtělo mít příbuzného, který se za něj v jakékoli situaci postaví a bude ho bránit zuby nehty, i kdyby u toho měl třeba přelézt plot zoologické zahrady či pobíhat na letištní kontrole nahý. Elsa samotná už mi tak sympatická nebyla – její „uvědomělost“ byla místy opravdu otravná a navíc se mi jevila dost rozmazleně. Vedlejší postavy jsou také důležité a každý je jiný – někteří se zdají být lepšími než ostatní, někteří vás budou iritovat, ale věřte, že každý má ke svému chování dobrý důvod, který se po celou dobu budete spolu s Elsou snažit rozklíčovat.

Celkově bych tedy knihu hodnotila jako takový slabší průměr, bavily mě postavy, ačkoliv byly místy dost neuvěřitelné a až trochu moc bláznivé. Hodně se mi líbila interpretace paní Zawadské, ale příběh samotný mě příliš nenadchl. Hodnotím proto 3/5 stejně jako u Muže jménem Ove, který se mi ale líbil o chlup víc.

  • Share:

You Might Also Like

10 komentářů

  1. Já tě obdivuju, že zvládáš audioknihy. Já jsem to zkoušela jednou, a když jsem zjistila, že si z vyprávění nic nepamatuju (a hlavně mě to i přestalo bavit), jsem to vzdala.

    Nad Mužem jménem Ove jsem taky jeden čas přemýšlela, ale nevím, nevím, určitě mám prioritně na seznamu jiné tituly.

    Tvoje recenze je (ano, ano, opět) naprosto parádní. Tak jen doufám, že příští titul, do kterého se pustíš, se to bude líbit víc. :)

    Přeju krásný zbytek dne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já audioknihy ráda :) sice zvládám většinou tak jen jednu za měsíc až za dva (poslouchám jen, když nemůžu číst fyzicky), ale baví mě to.
      Muž jménem Ove nebyl vůbec špatný, ale zase na druhou stranu (alespoň pro mě) žádné must read taky ne.
      Mockrát děkuju za pochvalu, tento měsíc mám zatím na knihy šťastnou ruku - doufám, že mi to vydrží až do konce :) Na druhou stranu je taky dobré občas upozornit i na knihy, které bychom zrovna nedoporučili všem :) Věřím, že i na Tvém blogu se jednou objeví recenze na něco ne až tak povedeného.
      Krásný zbytek dne i Tobě :)

      Vymazat
    2. To holt záleží na každém, co preferuje. Já jsem ráda, že si je užíváš, protože o to přece jde, ne? :)

      Určitě. Já se v recenzích na špatné knihy vyžívám skoro tak moc, jako v recenzích na ty dobré. Hrozně ráda si totiž vylejvám srdce. :)

      Vymazat
    3. Nápodobně - hanět ostatní mi jde občas až příliš lehce :D

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Nečetla jsem knížku, ani neposlouchala audioknihu, ale ráda bych to napravila :) Stále však raději dávám přednost knihám, na ty se dovedu lépe soustředit a vžít se do nich :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu - já také radši fyzické knihy, ale třeba při řízení je to úplně super, podle mého lepší než poslouchat rádio :)
      Děkuji za pochvalu a když budeš mít příležitost, do knihy se určitě pusť. Zajímal by mě také názor někoho dalšího :)
      Měj se krásně

      Vymazat
  3. Poslouchala jsem Oveho, kterého jsem si zamilovala. Do téhle knížky se chci taky co nejdřív pustit. Škoda, že audioknihu nenamluvil zase Jan Vlasák, ten byl boží. Ale jiný charakter si žádá jiného vypravěče. :)
    Pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mockrát za pochvalu i za komentář :)
      Já Oveho četla ve fyzické podobě, ale hlas Valerie Zawadské se na Babičku opravdu perfektně hodí. Dokonce jsem si i představovala, že babička vypadá jako Valerie :)
      Pěkný den

      Vymazat
  4. Hani, takže klasicky: Krásná recenze, perfektně sepsáno a opět jsi mě nalákala. Jsme už jako kolovrátky, ale když je to pravda... :)) Já od Backmana zkoušela Oveho a ten mě nezaujal, Babičce ale možná šanci dám. Třeba pro mě audiokniha bude zkousnutelnější. Zatím poslouchám Saturnina a chystám se na Aristokratku. A mimochodem, audioknihy - na ty jsi mě naučila především Ty, takže moc děkuju :) Rozšiřuju si díky Tobě obzory :) Měj se nádherně a těším se na nový článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Kristý :) Babičku zkus, ale varuji Tě, přistupuj k tomu opatrně, mně se třeba Ove líbil víc...Saturnina mám moc ráda a zrovna nedávno jsem přemýšlela, že bych si ho mohla zopáknout jako audio. No a Aristokratka - věřím, že budeš nadšená i z audio!
      I já díky Tobě neustále rozšiřuji svůj TBR, takže jsem Ti neméně vděčná :)
      Měj se krásně

      Vymazat