Zámek a klíč - Joe Hill & Gabriel Rodriguez

By Hanka the bookworm - 13:33:00

Originální název: Lock & Key
Překlad: Jan Kantůrek
Nakladatelství: Comics Centrum
Rok vydání: 2011 - 2015


Zámek a klíč je komiksová série z pera Joea Hilla ilustrovaná Gabrielem Rodriguezem. Sledujeme zde osudy rodiny Zámkových, která se po smrti manžela/otce stěhuje na rodinné sídlo Klíčov v Lovecraftu. Hlavní hrdinové – Nina, Tyler, Kinsey a Bóďa se s tragickou událostí vyrovnávají každý po svém. V průběhu příběhu dochází také k odhalování tajemných klíčů s magickými účinky…V Čechách doposud vyšly čtyři díly – Vítejte v Lovecraftu, Hlavohrátky, Koruna stínů a Klíče království. V této recenzi jsem se rozhodla zhodnotit sérii jako celek.

Zámek a klíč byl mou první zkušeností s komiksem vůbec, vždycky jsem si myslela, že to není nic pro mě. Žila jsem v domnění, že komiksy nutně znamenají Supermana a Spidermana, a že je čtou puberťáci pod lavicí. No – nemohla jsem se více mýlit. Tato série je prostě fantastická. Hill nám představuje nesourodou čtveřici hlavních postav a k tomu spoustu postav vedlejších. Příběh výborně odsýpá a graduje. Každý díl končí tajemněji a napínavěji než ostatní! Určitě se po dočtení každé knihy nebudete moci dočkat pokračování.

Děj je perfektní směsicí hororu, nadpřirozena, mezilidských vztahů, napětí, ale najdou se i prvky romantické. Celé to má ohromný spád, ale nejlepší ze všeho jsou postavy – jejich vývoj. Třeba v prvním díle mě výrazně oslovil pouze nejmladší člen rodiny Bóďa, ale v díle čtvrtém už jsem se seriózně začala bát o všechny. Trochu mi to celé připomíná Kinga (jak by taky ne, když je Joe jeho syn), ale přesto je to nesmírně originální. Hill prostě asi podědil tu úžasnou schopnost vybalancovat všechny podstatné prvky knihy do dokonalé rovnováhy.

Rozhodně je zapotřebí zmínit také kresbu, o kterou se postaral famózní Gabriel Rodriguez – ten se taky s každým dalším dílem výrazně zlepšuje. Trojka a čtyřka měly podle mě kresbu rozhodně nejdokonalejší. Kromě příběhu samotného Rodriguez na konec každého dílu připojuje tzv. ObrazÁrnu, kde si můžete jeho tvorbu detailně vychutnat v podobě celostránkových ilustrací.


Pro celý děj jsou velmi podstatné klíče, které jsou nacházeny v průběhu všech dílů – každý z klíčů propůjčí jeho majiteli nějakou schopnost – namátkou třeba Lebeční umožní z hlavy vyndat cokoliv, co tam mít nechcete nebo naopak přidat něco, co byste rádi uměli. S každým dílem klíčů samozřejmě přibývá, proto jsou všechny známé klíče vždy shrnuty na konci knihy, abyste měli dobrý přehled, což je dalším plusem knihy. Nestane se vám tak, že byste zapomněli nějaké souvislosti.



Za zmínku stojí rozhodně taky překladatel – Jan Kantůrek, bez něj by totiž knihy v češtině nebyly tím, čím jsou. Kantůrek je dvorním překladatelem třeba takového Terryho Pratchetta, což jistě něco vypovídá o jeho kvalitách.



Závěrem tedy mohu knihy jen doporučit a to všemi deseti. Ani v jednom díle jsem nenalezla jedinou věc, která by se mi nelíbila, a nemůžu se dočkat dalších dílů. Měly by údajně vyjít v dubnu tohoto roku, tak snad se dočkám. Pokud tedy váháte, jestli je pro vás komiks to pravé, zaručuji vám, že z tohohle budete vedle, ať už jste komiksoví/hororoví nebo nejste. Zámek a klíč prostě musí dostat každého zcela bez výjimky. 5/5 pro celou sérii!

  • Share:

You Might Also Like

6 komentářů

  1. Tuhle sérii mám v merku už docela dlouho, takže díky za připomenutí :) Taky jsem kdysi měla dojem, že komixy nejsou nic pro mě, vlastně jsem ale ještě nečetla ani jeden, ze kterého bych nebyla nadšená. A série Zámek a klíč vypadá fakt dobře. Skvělá recenze, snad se ke knihám brzo dostanu!

    I fotky jsou moc povedený :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu a do téhle série se rozhodně pusť! Já byla fakt na větvi a strašně se těším na další díly :)
      Nemáš nějaké další doporučení na komiksy? V tomhle odvětví dost tápu :)
      Díky moc a měj se krásně

      Vymazat
  2. Já jsem přesně v té fázi, ve které jsi byla ty, než jsi začala tuhle sérii číst; nemám pocit, že komiksy by byly něco pro mě. Když tak ale čtu tu tvou recenzi, možná bych to měla zkusit (to jsem prostě celá já a ty moje knižní předsudky, které mě drží od komiksů a tak dlouho mě držely od čtení některých českých autorů).

    Hrozně se mi líbí grafická úprava. A taky se mi hrozně líbí, když série má na obale napsáno, kolikátá kniha v sérii to je (podle mě by to tak mělo být nastavené; každá kniha v sérii by měla mít označení, aby se v tom člověk vyznal i bez hledání a zjišťování, která kniha v sérii následuje - na to já jsem totiž děsně líná).

    Tvoje recenze mě jako obvykle nezklamala. Skvěle se to čte, bezvadně se na to kouká. 10/10 would recommend. :)

    Krásný zbytek dne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Ti moc za slova chvály :) tvoje komentáře mě vždycky hrozně potěší...
      Co se týče označení dílů, taky bych to dala povinně. U méně profláklých sérií si totiž člověk často uvědomí, že čte třeba druhý díl až někde v polovině a o tom, že existuje nějaký první, vůbec netuší...
      I Tobě krásný den! :)

      Vymazat
  3. Kdepak, Hani, Ty mě vždycky nalákáš na něco, co bych jinak obešla obloukem... Komiksy se mi poměrně dost vyhýbají a po něčem takovém bych v knihkupectví si nepátrala. Nicméně jsi mě samozřejmě navnadila a budu to muset omrknout :)) Díky a měj se nádherně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristý rozhodně to stojí za to. Jsou ale dost drahé a v knihkupectvích se podle mě neprodávají, já je mám z comics centra, ale i tam byl druhý díl nesehnatelný. Ten jsem si kupovala z databáze knih. Tak když budeš mít náladu, tak zkus knihovnu a nebo právě tu databázi.
      Krásný den!

      Vymazat